1. Des d’ahir dijous a les 7 h fins a les 13 h d’avui divendres, han sortit de l’àrea metropolitana de Barcelona 525.000 vehicles, el 91% de la previsió fins a les 15 h d’avui
  2. Els problemes circulatoris més destacats s’han registrat en diversos trams de l’AP-7
  3. En aquesta operació sortida no s’ha registrat cap víctima mortal a la xarxa viària catalana
  4. L’SCT destaca el bon funcionament a l’AP-7dels carrils addicionals de sortida

El Servei Català de Trànsit informa que des d’ahir dijous a les 7 h fins a les 13 h hores d’avui divendres, han sortit de l’àrea metropolitana de Barcelona525.000 vehicles, el 91%dels 575.000 previstos, quasi la mateixa xifra que l’any passat (un 0.7% menys que el 2023).

Quant a la mobilitat, la circulació s’ha distribuït en bona part cap a destinacions de platja, tot i que també hi ha hagut retencions en vies de muntanya. Els desplaçaments cap a la costa s’han concentrat fonamentalment en l’eix de l’AP-7, però també a la C-32, tant nord com sud, C-31 i N-340. Pel que fa a carreteres d’interior i muntanya, s’han registrat retencions a la C-16 i a la C-17.

Pel que fa al dispositiu especial de trànsit dissenyat per l’SCT, convé destacar que, s’han instal·lat dos carrils addicionals de sortida a l’AP-7, una mesura inèdita, que han servit per descongestionar aquesta via ràpida. En concret, se n’ha instal·lat un al tram nord de l’autopista, entre Montornès del Vallès i Sils (53 km, directe a Girona i Costa Brava) i un altre al tram sud, entre Martorell i Banyeres del Penedès (43 km, directe a Tarragona). Els carrils, habilitats en sentit contrari, s’han mantingut instal·lats des de primera hora del matí de dijous i fins al migdia d’avui divendres, i s’han anat obrint o tancant segons les necessitats del trànsit. L’SCT en fa una valoració molt positiva d’aquesta mesura, atès que han ajudat a la desfer les congestions i a resoldre les nombroses incidències que s’han produït, majoritàriament topades lleus i avaries.

Mobilitat de divendres

Al llarg del matí, la mobilitat s’ha concentrat molt majoritàriament a l’AP-7. Des de primera hora del matí, la intensitat de sortida ha estat més elevada que al 2023. A les 13 h ja havien sortit 525.000 vehicles, el 91% dels 575.000 previstos fins a les 15 h. Alhora, a les 13 h s’ha arribat a un pic de retenció de 100 km al conjunt de vies del país, i al 2023 aquest pic era de 153 km. Per tant, hi ha hagut una reducció del 35 % dels pics de retenció. D’altra banda el factor de retenció, que es composa de la durada i la llargada de les retencions, s’ha reduït un 30 % respecte l’any passat.

Les principals afectacions del matí s’han acumulat entre les 10 h i les 13 h, principalment a l’autopista AP-7, però també en d’altres carreteres:

·AP-7 nord: entre Santa Perpètua i la Roca del Vallès. A la Jonquera hi ha hagut 3 km de retencions per un accident, sentit França

  1. AP-7 sud: s’han registrat diferents trams intermitents entre Sant Cugat del Vallès i Gelida, on hi ha hagut un accident. Més al sud, també hi ha hagut cues a Vilafranca del Penedès per un accident.
  2. C-32 sud: a Sant Boi i a les Botigues de Sitges
  3. C-32 nord: entre el Masnou i Argentona, i també a Tordera
  4. N-340: diferents trams afectats a l’Arboç, Vilafranca, el Vendrell, Coma-ruga i Creixell
  5. C-33: 3 km a Mollet per enllaçar amb l’AP-7
  6. C-16: entre Berga i Cercs
  7. C-17: aturades a Ripoll
  8. N-II: un accident a Maçanet de la Selva ha generat cues de 3 km, en sentit nord
  9. C-35/C-65: 3-4 km aLlagostera, sentit Platja d’Aro

D’altra banda, per afavorir la mobilitat en els trams on hi ha els carrils addicionals, la velocitat màxima s’ha limitat a 100 km/h en ambdós sentits, i per als camions, el límit és de 80 km/h, amb l’obligació de circular per la dreta. A més, tant dijous a la tarda (17h-22h) com divendres al matí (10h–14h) hi ha hagut restricció de vehicles pesants. 

Mobilitat de dijous

La jornada de dijous va concentrar més volum de sortida al llarg del matí, especialment entre les 10 h i les 13 h. La via que va concentrat més mobilitat va ser l’AP-7. Fins a la mitjanit, van sortir de l’àrea metropolitana de Barcelona 390.000 vehicles, pràcticament el mateix volum de vehicles que el 2023 (any de referència).

Els carrils addicionals en sentit contrari a l’AP-7, previstos i habilitats per l’SCT per facilitar la sortida, van funcionar molt satisfactòriament i van contribuir a reduir les durades de retenció de manera notable.

La principal incidència del matí va tenir lloc al migdia a l’AP-7 a la Pobla de Montornès, on, a causa d’un accident, es van formar fins a 19 km de cues entre Banyeres del Penedès i Torredembarra. En paral·lel, l’N-340 va patir 10 km de retencions entre el Vendrell i Torredembarra, en sentit sud. A la resta de vies, es van registrar algunes avaries i encalços lleus. A la tarda, el volum de trànsit va minvar i només es van generar retencions en alguns punts a causa d’alguna incidència. Així, l’AP-7 va patir aturades a Gelida en tots dos sentits per un accident, i a l'N-240 es va tallar la circulació a Montblanc per una manifestació, fet que va provocar 5 km d’aturades a la C-14 entre Montblanc i la Riba, en sentit sud.

1  

Imatges

Balanç de les incidències més destacades de l¿operació sortida de Setmana Santa

Balanç de les incidències més destacades de l¿operació sortida de Setmana Santa 121758