- Segons dades del Govern, hi ha 488 empreses que es dediquen a aquest àmbit amb una facturació equivalent a l’1,7% del PIB
- El sector genera un volum d’ocupació de més de 21.000 persones, on un 29% dels treballadors es dedica a l’àmbit de l’oci, l’entreteniment i la cultura i el 24% a l’educació i els serveis per a les escoles
El sector dels productes infantils a Catalunya concentra 488 empreses que generen un volum de negoci de 4.424 milions d’euros anuals, que equivaldria a l’1,7% del PIB. Són les dades principals de l’actualització de l’estudi sectorial, que ha elaborat el Govern per mitjà d’ACCIÓ -l’agència per la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball- amb la col·laboració del Kid’s Cluster, i que s’ha presentat aquest dijous en el marc de l’assemblea general del Kid’s Cluster. L’acte ha comptat amb la participació del director executiu d’ACCIÓ, Joan Romero i Circuns, i la mànager d’intel·ligència de mercat de l’agència, Imma Rodríguez López.
Aquest sector reuneix totes les empreses que ofereixen productes i serveis dirigits al segment infantil i familiar. Aniria, per tant, adreçat de manera específica a la població de menys de 18 anys, incloent el segment infantil i adolescent, que poden adquirir l’oferta d’aquest sector per mitjà de les seves famílies o bé des d’altres entorns fora de la llar, com l’escola o els espais de lleure. Segons l’informe, és un àmbit on hi treballen 21.638 persones, més del 91% de companyies són pimes i tres de cada quatre tenen més de 10 anys de vida.
Pel director executiu d’ACCIÓ, “estem en un moment on hem d'afrontar molts reptes i transformacions a la societat, i en l'àmbit de la infantesa aquests es multipliquen". Romero ha assegurat que "des d'ACCIÓ i el programa Catalunya Clústers posem totes les eines a disposició per a les iniciatives globals del sector, però també d'empreses a títol individual, amb l'objectiu d'oferir solucions per tirar tots els negocis endavant".
L’estudi mostra que del total d’empreses analitzades, la meitat (50%) treballen en el segment de l’oci, l’entreteniment i la cultura. Aquestes generen un 28% de la facturació total del sector i concentren també el 29% dels treballadors.
Segons càlculs d’ACCIÓ, tenen un fort impacte en la facturació del sector les empreses que ofereixen productes d’alimentació destinats al consumidor final menor d’edat, que sent un 4% del total de companyies i agrupant un 23% dels treballadors, facturen un 36% del total de volum de negoci. El segment de l’educació, concentra el 22% de les empreses, un 24% del total d’assalariats i genera un 12% de la facturació agregada.
Per altra banda, el 6% de les companyies es dediquen al segment de la salut, higiene i cosmètica, concentrant l’11% dels treballadors i un 14% del volum de negoci. Per la seva part, el 10% de les empreses treballa l’àmbit de l’estil de vida, que inclouria les empreses de moda i l’hàbitat que elaboren productes per aquest segment.
Tendències de mercat: adaptar-se a les noves dinàmiques familiars
L’informe analitza les principals evolucions i novetats del sector. Destaca la creixent adaptació a la constant reducció del pes demogràfic de la població infantil, on la ràtio de persones menors de 15 anys a escala global ja és inferior al 25%, situant-se al 16% en territori europeu. Aquest és un dels motius pels quals les empreses de productes infantils cada cop més intenten adaptar els seus models de negoci cap al segment dels adolescents.
Alhora, el sector també evoluciona a enfocar productes per als pares i mares que volen oferir temps lliure i una educació fora de l’escola de major qualitat a les seves criatures. De fet, segons l’estudi, un 23% de progenitors compren llibres que aconsellen com educar i acompanyar, i un 31% utilitzen aplicacions de mòbil per fer seguiment de la criança. En aquest sentit, les dades de l’estudi mostren que més del 60% dels pares i mares estan disposats a perdre condicions econòmiques a canvi de passar un major temps de qualitat a casa. Per això, la tendència a crear jocs de taula o experiències basades en la unitat i cooperació familiar guanyen terreny dins el sector.
Alhora, l’informe reflecteix el pes de l’usuari adult en la compra de joguines. Segons dades recollides per ACCIÓ, el 25% del total de vendes d’aquest segment van destinades a públic major de 18 anys. Sovint són productes com jocs de cartes o de taula, o bé joguines que fa anys que estan al mercat i que s’inspiren en sèries de televisió.
L’augment del pes i influència del món ‘online’
Una de les tendències més evidents que mostra l’estudi és el significatiu augment de la influències de les xarxes socials i els vídeos, fotografies i anuncis que es mostren en aquesta nova realitat en línia. En aquest sentit, l’informe explica que el 24% dels nois i noies nascuts a partir de l’any 2010, els considerats com a Generació Alfa, decideixen què comprar i què no segons els vídeos que veuen online; el 19% ho fan a partir de les publicacions a les xarxes socials, un 19% segons els anuncis que veuen a la televisió tradicional, i un 13% per les fotografies que veuen en pàgines web i aplicacions.
A la vegada, el que té més influència entre aquest col·lectiu per variar les tendències de compra són els amics, seguit dels coneguts com a influencers, i la família en tercer lloc. Per això, l’estudi apunta que els darrers anys moltes empreses han virat el seu model de negoci i aposten per l’e-commerce, o directament han nascut companyies (especialment en el sector de la moda) que son completament digitals i no tenen botigues físiques. A més, en l’àmbit audiovisual, augmenten els projectes transmèdia, com els podcast que ofereixen l’opció d’àudio o vídeo, músics que llancen cançons tant a xarxes com a plataformes, o videojocs que permeten jugar-hi tant en videoconsoles com a través del telèfon mòbil o una tauleta electrònica.
Reptes i oportunitats de negoci per a les empreses catalanes
De cara a curt, mig i llarg termini, s’identifiquen cinc finestres d’oportunitats principals per a les empreses catalanes del sector infantil i adolescent. Una d’elles, la captació de talent jove (1) per a que desenvolupi i creï nous models de producte que s’adaptin i fins i tot s’avancin a les tendències del mercat.
En l’apartat de productes i serveis (2), l’informe apunta a una necessitat de posar el focus en negocis sostenibles, amb elements de descarbonització i que es promocionin elements d’economia circular (compres de segona mà, productes d’ecodisseny...). Uns nous productes que, segons l’informe, han d’estar enfocats en dues branques innovadores (3): la cerca de noves experiències en família, i oferir millor connectivitat, seguretat i privadesa.
El quart repte passa per adoptar al sector la digitalització, el big data i la Intel·ligència Artificial (4). Tot plegat servirà per desenvolupar i obrir nous segments de mercat (5) pel que fa a clients i també en l’àmbit geogràfic.