· Avui s’ha presentat el ‘Manifest dels drets digitals de la infància i l’adolescència de Catalunya’ en un acte ideat, organitzat i liderat pels joves protagonistes de tot el procés de creació del document

· Impulsat pel Govern, per mitjà de la Secretaria de Polítiques Digitals en col·laboració amb la Fundació Ferrer i Guàrdia, aquest projecte participatiu s’emmarca en la ‘Carta catalana per als drets i les responsabilitats digitals’

· A partir d’avui, aquells organismes, entitats i persones que estiguin d’acord i vulguin donar suport al que es recull en el document podran fer-ho adherint-se al manifest

Els infants i adolescents llegeixen el Manifest{"name":"2024/03/19/16/07/1b4873d2-01c6-4efa-89b5-367925197885.jpg","author":"Xarxa PuntTIC","type":"0","location":"0","weight":1518530}

Una comunicació més entenedora, clara i accessible; alternatives constructives en lloc de prohibicions, i la implementació de mesures de seguretat a les xarxes socials són algunes de les principals demandes expressades pels infants i adolescents catalans en el ‘Manifest dels drets digitals de la infància i adolescència de Catalunya’, que s’ha presentat avui al Museu d'Història de Barcelona (MUHBA) en un acte ideat, organitzat i liderat pels joves protagonistes de tot el procés de creació del document. A partir d’avui, aquells organismes, entitats i persones que estiguin d’acord i vulguin donar suport al que es recull en el document podran fer-ho adherint-se al manifest en aquest enllaç.

El manifest s’inscriu en el projecte participatiu per desenvolupar una proposta de drets digitals d’infants i adolescents de Catalunya -pioner a Europa pel fet d’incorporar la veu dels més joves en una carta de drets digitals que els impliquen- en el marc de la ‘Carta catalana per als drets i les responsabilitats digitals’ impulsada pel Govern, a través de la Secretaria de Polítiques Digitals, amb l’objectiu de promoure un marc legislatiu i democràtic per garantir els drets humans en l’era digital.

Més de 850 infants i adolescents implicats en el procés participatiu

El manifest presentat avui és fruit d’un procés participatiu desenvolupat en dues fases en què hi han pres part un total de 854 infants i adolescents d'arreu de Catalunya que han pogut expressar lliurement actituds, valors i percepcions en relació a les seves experiències digitals pel que fa a les capacitats i possibilitats d’accés; l’ús i aprofitament de les tecnologies i recursos digitals, i l’acompanyament que reben per part de persones de referència.

Unes experiències, percepcions i opinions que una representació dels participants en el procés -162 infants i adolescents-, han traslladat en aquest manifest en forma de demandes concretes adreçades a les administracions públiques, els centres i agents educatius, i les famílies. En aquest sentit, el document també evidencia el desig dels infants i adolescents d'obtenir un retorn tangible sobre les accions que es prendran com a resposta a les inquietuds, preocupacions i demandes expressades en el manifest.

Demandes per protegir els drets i el benestar dels i les joves en l’entorn digital

El manifest destaca la necessitat d'abordar diverses qüestions relacionades amb la interacció dels infants i adolescents amb l’entorn digital i advoca per un enfocament integral centrat en la privacitat, l'autonomia, la seguretat, la capacitació digital i un accés equitatiu i just als dispositius i Internet que fomenti el bon desenvolupament i asseguri la participació segura i informada dels i les joves en la societat digital actual i que, en definitiva, protegeixi els seus drets i benestar en l'entorn digital:

· Protecció i privacitat de dades personals.

  1. Que els termes legals i les condicions d’ús de les eines digitals s’entenguin, és a dir, siguin clars i accessibles, amb un vocabulari entenedor i adaptat, per poder saber què s’està acceptant.
  2. Que es faciliti poder modificar l’empremta digital i esborrar o controlar on arriben les dades.
  3. Que les cookies no siguin obligatòries en cap espai digital.

· Autonomia i acompanyament adequats.

  1. Que en lloc de prohibir certes accions o comportaments, es donin alternatives que no siguin perjudicials
  2. Que les famílies, docents, o altres figures de referència, donin més suport o més autonomia en funció de l’edat, maduresa i situació emocional del o la jove.
  3. Que es mantingui una comunicació bidireccional i es generi un vincle de confiança amb les persones adultes referents, especialment entre les famílies i els infants o adolescents, per evitar que aquests s’exposin als riscos i fer que aconsegueixin una major autonomia.

· Formació sobre eines digitals.

  1. Començar la formació als centres educatius entorn a les eines digitals des de més petits i petites.
  2. Rebre formació sobre eines digitals adequades i que facilitin l’entrada a la tecnologia d’una manera segura i adequada a l’edat, maduresa i situació emocional.
  3. Que les formacions ajudin a desenvolupar el pensament crític, i a pensar en la tecnologia com una eina de treball i aprenentatge i no només d’entreteniment immediat.
  4. Que s’ofereixin eines i formació a les famílies perquè puguin acompanyar els infants en els seus aprenentatges digitals.

· Xarxes socials més segures.

  1. Que es reforcin i es millorin les possibilitats de protecció i restricció a les xarxes socials.
  2. Millorar els filtres de contingut, per evitar que els infants i adolescents topin amb continguts inadequats o maliciosos.
  3. Que hi hagi més educació i acompanyament per evitar la influència de continguts que poden generar malestar, així com per aprendre a utilitzar les xarxes de forma més segura.

· Accés a dispositius digitals i Internet.

  1. Que hi hagi ajudes perquè tots els infants i adolescents de Catalunya puguin accedir als dispositius digitals i Internet que necessiten per desenvolupar-se de forma plena.
  2. A la vegada, però, que abans de donar un telèfon mòbil o un ordinador amb accés a Internet, es tingui en compte com és la persona (la seva edat, maduresa i estat emocional) per saber si està preparada per utilitzar aquestes eines.

Els infants i adolescents, també protagonistes de la presentació

L’acte de presentació del ‘Manifest dels drets digitals de la infància i adolescència de Catalunya’, dissenyat pels infants i adolescents participants en el projecte, ha comptat avui amb la implicació activa de representants del Consell Nacional de la Infància i Adolescència de Catalunya (CNIAC) i de l'IE Costa i Llobera, que han estat els encarregats de conduir-lo, d’explicar el procés participatiu i de creació del document, de dinamitzar i moderar el debat amb persones expertes, i de llegir el manifest.

La directora general de Societat Digital de la Generalitat de Catalunya, Liliana Arroyo Moliner, ha fet la benvinguda institucional de l’acte i ha participat en la taula rodona de persones expertes juntament amb Judith Jacovkis, professora del Departament de Didàctica i Organització Educativa de la UB, i Genís Margarit, professor a la UPF i expert en Enginyeria de Telecomunicacions i Ciberseguretat. Tant el projecte participatiu com l’acte de presentació del manifest han estat impulsats pel Govern, per mitjà del Departament d’Empresa i Treball, a través de la Direcció General de Societat Digital, en col·laboració amb la Fundació Ferrer i Guàrdia i el suport de la Xarxa Punt TIC.

4  

Imatges

Presentació del Manifest de drets digitals de la infància i adolescència de Catalunya

Presentació del Manifest de drets digitals de la infància i adolescència de Catalunya 1650505

Il·lustració realitzada en directe del procés de creació del Manifest

Il·lustració realitzada en directe del procés de creació del Manifest 2727609

Lectura del Manifest per part d'infants i adolescents que han participat en el procés de creació del document

Lectura del Manifest per part d'infants i adolescents que han participat en el procés de creació del document 1518530

La directora general de Societat Digital ha participat en la taula rodona d'experts

La directora general de Societat Digital ha participat en la taula rodona d'experts 1763915