1. El projecte “Educant en democràcia” crea assemblees d’aula i un parlament d’alumnes, amb la implicació de la comunitat educativa
Foto de grup del lliurament del premi{"name":"2023/11/17/14/09/97883ad7-33ef-4674-8763-e999a604ca5f.JPG","author":"Presidència ","type":"0","location":"0","weight":108894}

El director general de Bon Govern, Innovació i Qualitat Democràtiques del Departament de la Presidència, Jaume López Hernández, i la directora general d’Alumnat del Departament d’Educació, Anna Chillida Fibla, han lliurat el Premi Participa a l’Escola 2022 a l’Institut Escola Castellterçol pel projecte “Educant en democràcia”, que fomenta la participació de l’alumnat en el dia a dia del centre educatiu a través de les assemblees d’aula i el parlament d’alumnes.

En la seva intervenció, el director general de Bon Govern, Innovació i Qualitat Democràtiques ha destacat la doble funció del projecte. “Les competències s’han de viure per aprendre-les i viure la democràcia us farà ciutadans empoderats”, ha dit. La directora general d’Alumnat ha subratllat que aquest és un projecte que, pel seu interès, es replicarà en altres centres. “Els joves sou el present i la vostra veu ha de ser escoltada”, ha reblat.

També han assistit a l’acte de lliurament la directora dels Serveis Territorials d'Educació a la Catalunya Central, Gemma Boix López, l’alcalde de Castellterçol (Moianès), Toni Massot Mesquida, i el director del centre, Pau Gaitán. Aquesta activitat s’inclou en el programa de la Capital Europea de la Democràcia Barcelona 2023-2024.

Un parlament amb la participació de tot l’alumnat

El projecte “Educant en democràcia” és una proposta metodològica que implica tota la comunitat educativa i preveu la participació de l’alumnat de primària i secundàriaen el dia a dia del centre educatiu a través de les assemblees d’aula i el parlament d’alumnes.

Entre els objectius d’aquesta iniciativa, hi ha treballar l’autonomia personal i la pertinença al grup; iniciar l’alumnat en el concepte de democràcia representativa, participativa i directa, i acompanyar els infants en la descoberta de la incidència que tenen en el seu entorn proper.

Alguns dels continguts que treballa el projecte són l’elaboració d’un programa electoral, les estratègies discursives per parlar en públic, la interpretació de dades o gràfics, la Llei D'Hondt i la mediació en conflictes.

L’Institut Escola Castellterçol és un dels centres guanyadors de l'edició 2022 del Premi Participa a l’Escola, en la modalitat de centres ubicats en poblacions de fins a 20.000 habitants. Aquest guardó, dotat amb 8.000 euros, s’atorga a escoles i instituts que, durant el curs, han dut a terme experiències de participació en què l’alumnat s’ha involucrat en la vida del centre.

El Premi Participa a l’Escola el concedeix la Direcció General de Bon Govern, Innovació i Qualitat Democràtica del Departament de la Presidència. Té com a objectius reconèixer i encoratjar les escoles que, més enllà de la seva tasca educativa i formativa, treballen per fomentar els valors de la democràcia entre els més joves.

La primera edició del Premi Participa a l’Escola va tenir lloc l’any 2009, i des de llavors s’han valorat més de 300 projectes de centres de primària i secundària. L’edició d’enguany ha reconegut quatre centres. En la modalitat de municipis de fins a 20.000 habitants, a més de l’Institut Escola Castellterçol, ha estat premiada l’Escola Jaume Millet, de Soses (Segrià), pel projecte de la “Setmana de la sostenibilitat”. En la categoria de municipis de més de 20.000 habitants, han estat guardonades l’Escola Pia Sant Antoni de Barcelona, amb el “Punt lila a Primària”, i l’Associació Plançó, de Lleida, amb el “Projecte TEA accessible”.

4  

Imatges

Foto 1

Foto 1 96231

Foto 4

Foto 4 110364

Foto 3

Foto 3 285383

Foto 2

Foto 2 89015