· A través d’aquesta mostra, l’Agència Catalana del Consum explica l’estructura del consum a Catalunya i dona a conèixer als visitants quins són els seus drets i deures com a persones consumidores.
L’Agència Catalana del Consum del Departament d’Empresa i Ocupació participa a la 51a edició de la Fira de Mostres de Girona, amb l’exposició “Consum, Punt de Trobada”. Aquesta fira multisectorial se celebra a Fira de Girona des d’avui i fins el proper dijous 1 de novembre.
Amb aquesta exposició, l’Agència Catalana del Consum vol donar a conèixer als visitants quins són els seus drets i deures com a persones consumidores explicant quina és l’estructura del consum a Catalunya, un model que actua en favor de la protecció de les persones i que amb la introducció del Codi de Consum de Catalunya, ha reforçat els seus objectius. S’hi potencia la vessant més crítica, reflexiva, responsable i sostenible en el consum, amb l’objectiu d’educar al consumidor i aconseguir la seva autosuficiència en les relacions de consum.
A l’estand de l’Agència Catalana del Consum també hi haurà dos interactius, amb els que els visitants podran realitzar el Test d’autoavaluació de les persones consumidores i el de seguretat de productes.
L’exposició “Consum, Punt de Trobada”
El concepte expositiu es divideix en cinc apartats:
CODI DE CONSUM
Marc jurídic model
El punt de partida de l’exposició és la presentació del Codi de Consum de Catalunya, un marc jurídic que per primera vegada a Europa recull tota la legislació dispersa en matèria de consum. El visitant, a través d’una activitat interactiva on es simulen situacions de consum reals, pot comprovar com el protegeix la nova legislació.
DRETS I DEURES
Persones i empreses
En aquesta zona es presenta l’espai d’empreses, part fonamental en les relacions de consum, i es convida al visitant a realitzar, a través d’un programa interactiu, un petit test d’autoavaluació per conèixer el grau de coneixement dels seus drets i deures.
SEGURETAT DE PRODUCTES
La seguretat és cosa de tots
En aquest espai es promou la complicitat de les persones consumidores en els temes de seguretat i, a més, es representen les relacions que s’estableixen entre les autoritats de consum dels diferents països a través de les xarxes internacionals i la participació de Catalunya en aquesta estructura.
El visitant pot reflexionar sobre aquests temes a través d’un programa interactiu que mostra una selecció d’objectes i els punts claus dels mateixos on s’ha de parar especial atenció pel què fa la seguretat. A més a més, es presenta una petita mostra de productes retirats amb l’explicació del risc que comportava per a la seguretat de les persones.
INFORMACIÓ I FORMACIÓ
El consum s’aprèn
En aquest espai es mostren les activitats de l’Agència Catalana del Consum i es fa una visita guiada per dos programes d’informació a les persones consumidores que fan referència a la lectura de les factures dels principals subministraments: aigua, llum i gas i al programa sobre la gestió del pressupost familiar. Precisament, tant formació com informació són dos puntals de la política de consum desenvolupada per l’ACC i així es fa palès en tota l’activitat de l’Escola Catalana del Consum i la comunicació que dur a terme l’agència a través de múltiples canals de comunicació.
CONSUM REFLEXIU
El consum reflexiu ens beneficia a tots
Tanca l’exposició un vídeo de la tasca que fa la xarxa NEPIM, on es recullen algunes de les iniciatives més representatives dutes a terme per gran part de les regions que formen part de la xarxa.
En aquest espai el visitant podrà aprofundir en conceptes tant importants com: consum crític, consum responsable, comerç just, autosuficiència de les persones consumidores, consum sostenible o estalvi energètic, que s’han anat desenvolupant al llard de tota l’exposició.