• Aquesta exposició, que mostra l’estructura del consum a Catalunya i dona a conèixer als visitants quins són els seus drets i deures com a persones consumidores, estarà instal•lada fins el proper 30 d’octubre a la Plaça dels Dies Feiners de Blanes

 

  • “Consum, punt de trobada”  és una mostra itinerant  que ha passat per Barcelona i Lleida, i estarà també present, després de Blanes, a les demarcacions de Tarragona i  Terres de l’Ebre, al llarg de l’any 2012 i 2013
 
 
El director de l’Agència Catalana del Consum, Alfons Conesa, acompanyat de l’alcalde de Blanes, Josep Marigó, i de la primera tinent d’alcalde i regidora de promoció de la ciutat, Lourdes Fàbrega, ha presentat avui a Blanes l’exposició itinerant “Consum, punt de trobada”, una mostra que estarà instal·lada fins el proper 30 d’octubre a la Plaça dels Dies Feiners de Blanes.
 
Amb aquesta exposició, l’Agència Catalana del Consum vol donar a conèixer als visitants quins són els seus drets i deures com a persones consumidores explicant quina és l’estructura del consum a Catalunya, un model que actua en favor de la protecció de les persones i que amb la introducció del Codi de Consum de Catalunya, ha reforçat els seus objectius.
 
L’exposició intenta potenciar la vessant més crítica, reflexiva, responsable i sostenible en el consum, amb l’objectiu d’educar al consumidor i aconseguir la seva autosuficiència en les relacions de consum.
 
“Consum, punt de trobada”  és una mostra itinerant que ha estat present a Barcelona i Lleida, i després de Blanes recorrerà també les demarcacions de Tarragona i Terres de l’Ebre, al llarg de l’any 2012 i 2013.
 
 
L’exposició “Consum, Punt de Trobada”
 
El concepte expositiu es divideix en cinc apartats:
 
CODI DE CONSUM
 
Marc jurídic model
 
El punt de partida de l’exposició és la presentació del Codi de Consum de Catalunya, un marc jurídic que per primera vegada a Europa recull tota la legislació dispersa en matèria de consum. El visitant, a través d’una activitat interactiva on es simulen situacions de consum reals, pot comprovar com el protegeix la nova legislació.
 
 
DRETS I DEURES
 
Persones i empreses
 
En aquesta zona es presenta l’espai d’empreses, part fonamental en les relacions de consum, i es convida al visitant a realitzar, a través d’un programa interactiu, un petit test d’autoavaluació per conèixer el grau de coneixement dels seus drets i deures.
 
 
SEGURETAT DE PRODUCTES
 
La seguretat és cosa de tots
 
En aquest espai es promou la complicitat de les persones consumidores en els temes de seguretat i, a més, es representen les relacions que s’estableixen entre les autoritats de consum dels diferents països a través de les xarxes internacionals i la participació de Catalunya en aquesta estructura.
 
El visitant pot reflexionar sobre aquests temes a través d’un programa interactiu que mostra una selecció d’objectes i els punts claus dels mateixos on s’ha de parar especial atenció pel què fa la seguretat. A més a més, es presenta una petita mostra de productes retirats amb l’explicació del risc que comportava per a la seguretat de les persones.
 
 
INFORMACIÓ I FORMACIÓ
 
El consum s’aprèn
 
En aquest espai es mostren les activitats de l’Agència Catalana del Consum i es fa una visita guiada per dos programes d’informació a les persones consumidores que fan referència a la lectura de les factures dels principals subministraments: aigua, llum i gas i al programa sobre la gestió del pressupost familiar. Precisament, tant formació com informació són dos puntals de la política de consum desenvolupada per l’ACC i així es fa palès en tota l’activitat de l’Escola Catalana del Consum i la comunicació que dur a terme l’agència a través de múltiples canals de comunicació.
 
 
CONSUM REFLEXIU
 
El consum reflexiu ens beneficia a tots
 
Tanca l’exposició un vídeo de la tasca que fa la xarxa NEPIM, on es recullen algunes de les iniciatives més representatives dutes a terme per gran part de les regions que formen part de la xarxa.

En aquest espai el visitant podrà aprofundir en conceptes tant importants com: consum crític, consum responsable, comerç just, autosuficiència de les persones consumidores, consum sostenible o estalvi energètic, que s’han anat desenvolupant al llard de tota l’exposició.