Nota de premsa

El Govern invertirà 240 MEUR per a transformar la C-16 entre Berga i Bagà

query_builder   22 febrer 2024 13:57

event_note Nota de premsa

El Govern invertirà 240 MEUR per a transformar la C-16 entre Berga i Bagà

Capella C-16{"name":"2024/02/22/13/37/ec22a8d8-a735-4d42-8ab6-6c6bd8c31f3a.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":201035}


  1. La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, presenta el projecte de traçat de l’actuació, que incorpora millores ambientals i tècniques com a resultat del procés d’informació pública i concertació territorial
  2. Les obres milloraran la funcionalitat d’un tram de l’Eix del Llobregat de més de 20 quilòmetres i inclouran l’eixamplament de la via i la implantació d’un sistema pioner de tercer carril reversible amb barrera mòbil
  3. El Departament licitarà les obres del primer tram, entre Berga i Cercs, el primer trimestre de 2025


La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, ha presentat avui a alcaldes i alcaldesses del Berguedà el projecte de transformació de l’Eix del Llobregat (C-16) entre Berga i Bagà, actuació que està cridada a ser una de les més rellevants a la xarxa viària de la Generalitat dels pròxims anys. Així, el Govern invertirà 240 MEUR per a renovar un tram de 20,7 quilòmetres d’un important eix de comunicació del país, amb l’objectiu de millorar-hi la funcionalitat i la fluïdesa i seguretat del trànsit. Aquesta transformació es traduirà en la construcció de nous carrils i la implantació d’un sistema, pioner a l’Estat, de carril addicional reversible amb barrera mòbil.


Els objectius principals de l’obra són, ha detallat Capella, “garantir la seguretat viària i donar una solució funcional als problemes de congestió que afecten notablement els veïns del Berguedà. Alhora donarem solució a la mobilitat de proximitat, també en modes de mobilitat activa”. En aquest sentit, la consellera ha posat en valor que “per fer aquesta proposta final i arribar a la millor solució tècnica i ambiental hem analitzat i tingut especialment en compte totes les al·legacions i aportacions rebudes dels Ajuntaments i els agents del territori.


“Aquesta és una actuació que afronta elsreptes principals que tenim en la xarxa viària i el conjunt de la mobilitat: la millora de la seguretat, la comoditat i la sostenibilitat, aconseguint una major integració i polivalència de la xarxa”, ha conclòs la consellera de Territori.


Eix vertebrador


La C-16 entre Berga i Bagà és un eix vertebrador del Berguedà, i la via principal de connexió de l’àrea de Barcelona i la Catalunya Central amb el túnel del Cadí, la Cerdanya i la Catalunya Nord. En aquest tram, l’Eix del Llobregat registra entre 6.100 i 10.800 vehicles al dia; amb tot, els caps de setmana de l’època hivernal s’assoleixen puntes de l’entorn dels 20.000 vehicles, que es produeixen principalment, divendres i diumenges a la tarda, amb una forta asimetria; és a dir, els divendres majoritàriament en sentit nord i els diumenges, en sentit sud.


En la major part d’aquest tram, la carretera compta amb un carril per sentit i, com a conseqüència d’aquestes puntes de trànsit, es produeixen congestions que, a més, dificulten la mobilitat local. Cal tenir en compte, d’altra banda, l’orografia complexa de l’entorn per on transcorre la via i el seu valor natural i paisatgístic.


Tenint en compte aquests factors, el Departament ha elaborat un projecte de traçat per aque ha sotmès a informació pública i a tramitació ambiental, alhora que ha treballat amb els agents del territori per a consensuar l’encaix de la proposta. Com a resultat, hi ha introduït millores ambientals i tècniques i preveu aprovar-lo durant aquesta primavera, ha anunciat la consellera Capella, i licitar el primer trimestre de l’any que ve les primeres obres, al tram Berga-Cercs.



El projecte abasta els termes municipals de Berga, Cercs, la Nou de Berguedà, Sant Julià de Cerdanyola, Guardiola de Berguedà i Bagà. L’obra consistirà en l’eixamplament de la carretera per a millorar-ne la funcionalitat i la seguretat; en funció del tram, la secció serà de 2+1.


El sistema de barrera mòbil

Atès que el trànsit és molt intens en determinades franges horàries només en un dels dos sentits, el tercer carril serà reversible; funcionarà en un sentit o en un altre en funcions de les necessitats i per a separar els sentits de la circulació, s’ha optat per la implantació d’una barrera mòbil.

Imatge virtual C-16 barrera
{"name":"2024/02/22/13/56/75caf2ee-43be-470e-b693-edb60547b1ad.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":929584}


Aquest sistema funciona mitjançant una màquina de transferència, que agafa la barrera –que és de formigó– i la va traslladant mentre circula a uns 8-16 km/h. Aquesta operativa s’efectua en el sentit on es tanca el carril i, en condicions normals, en horaris de poc trànsit. D’altra banda, l’actuació preveu un disseny dels carrils que permet un espai suficient en el cas que es produeixi alguna incidència en el sentit de carril únic.


Així, aquesta actuació comportarà un increment de la fluïdesa en aquesta via, tot adaptant-se, a més, al comportament del trànsit característic d’aquest tram, alhora que millorarà la seguretat viària, ja que augmentaran les zones d’avançament i s’ instal·larà una separació física dels dos sentits de la circulació. Així mateix, es transformaran les 15 interseccions que actualment tenen girs a l’esquerra en enllaços a diferent nivell, fet que també incidirà en la seguretat i la funcionalitat de la carretera.


Túnels i estructures


En total, el projecte inclou la construcció de cinc túnels, que sumen una longitud total de 2,3 quilòmetres, entre els quals cal remarcar el túnel a la Nou de Berguedà, de 870 metres de longitud. Pel que fa a estructures, se’n preveu la construcció d’una trentena, que sumen una longitud de 2,2 quilòmetres. Sobresurt el nou viaducte que es construirà al seu pas per Cercs, més ample que l’actual –tindrà un tercer carril reversible amb barrera mòbil— amb una longitud de 290 metres.


Millores d’integració i de mobilitat


En aquest sentit, el túnel de la Nou de Berguedà i el nou viaducte de Cercs, són dues del conjunt de millores que com a resultat del procés d’informació pública i concertació territorial, el Departament ha introduït en el projecte. Cal remarcar les següents:


  1. Ambientals i operatives:


  1. Nous túnels per a millorar la integració en l’entorn i la funcionalitat de la carretera durant l’execució de les obres a la Nou de Berguedà i a Guardiola de Berguedà ,
  2. Nous viaductes a Cercs i a Guardiola de Berguedà:
  3. Cobriment puntual de la C-16 al seu pas per Berga Centrei reducció de l’ocupació a l’enllaç Berga Nord


  1. Mobilitat local:


  1. Noves vies locals a Guardiola de Berguedà i a Bagà.
  2. Vies ciclables; per a facilitar la mobilitat de ciclistes i vianants, s’inclou una via ciclable a Cercs.




1  

Imatges

Fotografia

Fotografia 201035

1  

Vídeos

Vídeo simulació barrera mòbil

2  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 733286

Documentació

Documentació
PDF | 2240299

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined