Sala de premsa

event_note Nota de premsa

CONSELLERA SÍLVIA PANEQUE

"La integració urbana d'FGC a Igualada s'alinea amb els valors del Govern de seguretat viària i mobilitat sostenible"


Igualada integració urbana FGC ferrocarrils Paneque
La consellera Sílvia Paneque i l'alcalde Marc Castells
{"name":"2025/07/18/15/35/53c97641-e199-42b6-9f6e-fdccf68abaa7.jpeg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":814236}


  1. El Departament licita l’obra civil per a la supressió del pas a nivell de la línia d’FGC a Igualada i la integració urbana del traçat fins a l’estació de la ciutat
  2. Es construirà una passarel·la per a vianants i ciclistes sobre la riera d’Òdena per a connectar els nuclis urbans d’Igualada i Vilanova del Camí
  3. Es guanyaran 7.500 m2d’espai públic que ara estan ocupats per la infraestructura ferroviària
  4. El soterrament i integració de la línia d’FGC a Igualada comportarà una inversió total estimada en 37 MEUR i quedarà finalitzada durant el 2028

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, ha presentat avui el projecte per a la supressió del pas a nivell de la línia Llobregat-Anoia de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) a Igualada i la integració urbana del traçat ferroviari fins a l’estació d’aquesta ciutat. Aquesta actuació comportarà soterrar un tram de la línia al seu pas pel nucli urbà i millorarà la integració urbana de la infraestructura i la mobilitat en l’entorn, tot dotant el municipi de més espai públic. Paneque, acompanyada de l’alcalde, Marc Castells i Berzosa, i del president d’FGC, Carles Ruiz Novella, ha anunciat la licitació a partir d’avui dels treballs d’obra civil, via, catenària i integració urbana.

La supressió del pas a nivell de l’avinguda Montserrat i el soterrament de la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat “són una aposta decidida per transformar la ciutat i el seu entorn des de criteris de seguretat, sostenibilitat, cohesió urbana i qualitat de vida”, ha assenyalat la consellera Paneque. I, “sobretot, són un compromís amb una reivindicació històrica d’aquest territori”, ha posat de manifest.

“Aquest projecte és transformador perquè connecta valors i necessitats. Amb la construcció d’una passarel·la per a vianants i ciclistes sobre la riera d’Òdena, es trenca una barrera històrica i es facilita una nova centralitat compartida entre Igualada i Vilanova del Camí”, ha exposat la consellera. Paneque ha posat en valor el caràcter vertebrador d’aquest projecte, que “s’alinea perfectament amb els valors que volem promoure des del Departament: més seguretat viària, més espai públic, millor mobilitat sostenible i una ciutat més cohesionada i accessible”, ha ressaltat.

“Durant anys, la ciutat d’Igualada, el seu ajuntament i també els veïns i veïnes han fet sentir la seva veu per reclamar una solució a una barrera urbana que fragmentava el territori i limitava les possibilitats de desenvolupament del barri del Sant Crist i de tota la ciutat”, ha posat de relleu la consellera Paneque. “Avui podem dir que aquest projecte és una realitat en marxa”, ha manifestat.

Aquesta actuació s’ha dividit en dos projectes; ara es liciten aquests treballs d’obra civil, per un import de 29 MEUR. Així mateix, la Generalitat està redactant el projecte d’arquitectura i instal·lacions ferroviàries i no ferroviàries, que s’enllestirà enguany, amb actuacions estimades en 8 MEUR. Es preveu que les obres comencin a principis de l’any vinent i finalitzin el 2028, amb una inversió total estimada de 37 MEUR.

L’objectiu de l’actuació és soterrar el pas del ferrocarril a la ciutat, des del pont de la Riera d’Òdena fins a l’estació d’Igualada, que se soterrarà i s’ampliarà. La intervenció, permetrà eliminar l’actual pas a nivell de l’avinguda Montserrat. La voluntat del Govern és recuperar espai lliure per a la ciutat; reduir l’impacte urbanístic, visual i acústic del pas del ferrocarril a Igualada, i articular una oferta comarcal de servei de transport públic sostenible. A més, permetrà millorar la mobilitat a l’entorn, la connectivitat a peu i en bicicleta entre Igualada i Vilanova del Camí.

Igualada FGC ferrocarrils integració urbana{"name":"2025/07/18/15/37/14657666-dcff-4fd4-a41e-e6e3ab10650e.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":3166838}

Les actuacions recollides en el projecte s’han treballat conjuntament amb els ajuntaments implicats. Els treballs que es liciten ara inclouen:

  1. Supressió del pas a nivell i soterrament: Les obres que es liciten inclouen la supressió del pas a nivell de l’avinguda Montserrat a partir del soterrament de la via d’FGC.El tram que es cobrirà discorre entre l’actual pont ferroviari de la riera d’Òdena i l’estació d’FGC d’Igualada, amb una longitud de 410 metres. El traçat de via única es duplicarà en el tram final d’entrada a l’estació per situar les dues vies a banda i banda d’una andana central de 6,80 metres d’amplada. L’estació actual d’FGC d’Igualada se soterrarà i comptarà amb les corresponents dependències tècniques i equipaments, així com escales fixes i mecàniques, un ascensor per a persones amb mobilitat reduïda i un accés a nivell de carrer.


  1. Integració urbana de la línia FGC a Igualada i recuperació de l'espai en superfície: Es preveu urbanitzar una superfície de 21.000 m2 , 7.500 m2 dels quals corresponen al nou espai públic guanyat a la infraestructura ferroviària. L’objectiu és donar continuïtat al recorregut del passeig de Jacint Verdaguer i del carrer del Carrilet d’Igualada fins al nucli urbà de Vilanova del Camí. Així doncs, s’han projectat els itineraris de vianants i bicicletes al mateix temps que s’incorporen a l’espai públic els elements en superfície de la nova estació ferroviària. El perllongament d’aquest recorregut té en compte la definició d’una nova rotonda i urbanització associada al creuament entre el passeig Verdaguer i l’avinguda de Pau Casals. El creuament de l’Avinguda Montserrat, i el tram corresponent al carrer del Carrilet també s’urbanitzen fins a l’inici de la cobertura del túnel.


  1. Passera per a vianants i ciclistes: Per a facilitar la mobilitat entre els nuclis urbans d’Igualada i Vilanova del Camí, les obres comportaran també la construcció d’una passera singular per a vianants i ciclistes sobre la riera d’Òdena, amb els corresponents accessos. Serà d’estructura metàl·lica i tindrà una longitud de prop de 70 metres i una amplada útil de 4 metres.
1
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts
Mobilitat
Transport públic
Infraestructures
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia