Sala de premsa

event_note Nota de premsa

La Generalitat sotmet a audiència pública el projecte de la variant d'Olot i les Preses


variant preses olot bracons {"name":"2025/07/17/14/32/7128e458-8a22-468b-a793-b2d75529cdf3.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":723925}


  1. “Aquest Govern fa realitat una reivindicació històrica que suposarà un pas endavant en el desenvolupament econòmic i social de la comarca”, ha remarcat la consellera Sílvia Paneque
  2. La infraestructura completarà l’eix Vic-Olot per Bracons i permetrà alliberar de trànsit de pas els nuclis urbans, tot afavorint la mobilitat i la seguretat viària en aquest entorn, així com la qualitat de vida de la població

El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha aprovat tècnicament i, com va anunciar el president de la Generalitat, Salvador Illa, sotmet a audiència el projecte constructiu de les variants de les Preses i Olot, que permetran completar l’eix Vic-Olot per Bracons i alleugerir de trànsit l’interior dels nuclis urbans que l’actual carretera (C-152) travessa. Aquest tràmit permet a les administracions i particulars interessats consultar el projecte i presentar-hi al·legacions, si s’escau. El Departament analitzarà totes les observacions que s’enviïn fins al 30 de setembre (inclòs).Un cop completat el procés, podrà aprovar definitivament el projecte.

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, ha posat de relleu que “aquest Govern fa realitat una reivindicació històrica que suposarà un pas endavant en el desenvolupament econòmic i social de la comarca”. Aquesta actuació és molt rellevant “per alleugerir del pas de vehicles i camions per zones urbanes que pateixen aquests problemes de manera recurrent i també, sobretot, per completar el mallat de la xarxa viària de les Comarques Gironines”, ha assenyalat; així, és una obra estratègica tant per “a la mobilitat local i comarcal, com també en l’àmbit de la demarcació i del país”.

Sílvia Paneque ha posat de manifest que “no és un projecte senzill, per al qual calia un consens territorial necessari per fer les coses bé” i ha ressaltat que ha calgut “un treball tècnic llarg i intens per arribar a una proposta de consens amb el territori i el teixit econòmic”. La consellera ha posat en valor les mesures i millores acordades amb els ajuntaments que s’han incorporat al projecte per afavorir la integració ambiental i paisatgística de les noves infraestructures.


La Generalitat està treballant per a la configuració d’una variant que permeti culminar l’eix Vic-Olot per Bracons i, en alliberar de trànsit de pas les actuals travesseres, afavorir la mobilitat i la seguretat viària en aquest entorn i millorar la qualitat de vida de la població. En aquest sentit, es calcula que la nova variant reduirà entre un 90% i un 60% del trànsit a les Preses, en funció del tram. I, per exemple, a l’avinguda de Sant Jordi d'Olot, disminuirà al voltant d’un 30%.


Aquesta és una actuació, valorada en 427 MEUR, molt rellevant per a la mobilitat local i comarcal i també de les Comarques Gironines, i el Departament hi està treballant de manera consensuada amb el territori. En aquest sentit, s’han incorporat diverses mesures i millores, amb una especial atenció a aquelles destinades a afavorir la integració ambiental i paisatgística de les noves infraestructures. 


La nova variant de les Preses i Olot tindrà una longitud d’11 quilòmetres i comptarà principalment amb un carril per sentit de la circulació. L’actuació s’inicia a l’actual rotonda del polígon de la Serra, a la Vall d’en Bas, on conflueixen les carreteres C-63, C-37 i C-152 i finalitza a l’A-26, a Olot.


En el seu recorregut, cal remarcar aquests elements constructius:


  1. Viaducte sobre el Fluvià, al sud del túnel de la Pinya, d’uns 540 metres de longitud, que ha comptat per al seu disseny un estudi específic d'integració paisatgística i protecció acústica.
  2. Tram soterrat per a la seva integració paisatgística de 900 metres sota la zona cultivable per la cooperativa Verntallat.
  3. Túnel de prop de 2,5 km sota la serra de Sant Valentí de la Pinya.
  4. Viaducte de 500 metres de longitud sobre la riera de Riudaura al terme d’Olot.
  5. Un tram soterrat de la nova variant en fals túnel a la zona industrial del Pla de Baix, a Olot.
  6. Tres ecoductes, per a facilitar el pas de la fauna: Torre d’en Llunes, de les Coromines i de la Garrinada.


Per a facilitar la connectivitat amb les zones habitades, punts estratègics (com l’Hospital), i la xarxa viària de l’entorn, el projecte inclou sis enllaços:

  1. Rotonda a l’alçada de la carretera de Joanetes, que s’aprofitarà per implantar una zona d’intercanvi modal amb àrea d’aparcament i parades d’autobús.
  2. Rotonda les Preses sud, a l’alçada de la carretera de Xenacs (mirador de Puig Rodó).
  3. Rotonda les Preses nord – Olot sud, que connecta amb la C-152 al polígon Pladevall.
  4. Rotonda Olot oest a nivell, que connecta amb la carretera de Riudaura i amb el municipi d’Olot – Hospital.
  5. Enllaç Olot centre, constituït per dues rotondes que enllacen amb la carretera de Sant Joan de les Abadesses, l’avinguda d’Europa i la C-37.
  6. Enllaç Olot nord, que enllaça amb l’A-26 i la carretera de la Canya.


Projectes complementaris d’integració


En paral·lel a l’aprovació tècnica del projecte, el Departament ha impulsat la redacció de quatre projectes complementaris de mesures d’integració i compensatòries de caire mediambiental, així com mesures addicionals, consensuades amb els agents del territori relatives a millores de la mobilitat sostenible i millores de la urbanització en diversos àmbits. Aquests projectes inclouran, entre d’altres, la compra del volcà de la Garrinada, tal com prescriu la Declaració d’Impacte Ambiental.

1
Imatges
1
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts
Mobilitat
Infraestructures
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia