·La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha anunciat la creació d'una taula de diàleg per trobar solucions consensuades
·En la nova estratègia de l'aigua del Govern, hi ha planificades una sèrie d'actuacions destinades a incrementar recursos com la regeneració
·També es treballarà per fer una nova proposta de cabals ambientals en el riu Siurana
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha anunciat el compromís per crear una nova taula de diàleg en l'àmbit del Siurana-Riudecanyes, amb l'objectiu de millorar l'autosuficiència hídrica de la zona.
Es reprendrà així un procés de consens amb totes les parts implicades, amb l'objectiu de garantir l’autosuficiència hídrica per a tots els usos i millorar la qualitat ambiental del riu Siurana.
"Reprendrem el treball dut a terme entre 2018 i 2021 i que no va poder assolir un acord satisfactori entre totes les parts, tenint en compte que la taula de diàleg va quedar interrompuda per la pandèmia de la Covid-19 i per diferents períodes electorals", ha assegurat la consellera Paneque.
L'objectiu de la taula, per tant, és garantir la suficiència hídrica de la zona i treballar en una nova proposta de cabals ecològics en el riu Siurana.
Actuacions en curs
La nova taula de consens partirà ja amb el compromís del Govern per a incrementar la disponibilitat d'aigua en l'àmbit del Siurana-Riudecanyes. "Amb les mesures previstes pel Govern, demostrem el nostre compromís en definir solucions en una de les zones més castigades per la sequera i allarguem la mà a totes les parts per buscar un consens beneficiós per a tothom", ha dit Paneque.
Per a finals del 2027 es preveu disposar d'una estació de regeneració d'aigua a la depuradora de Reus, amb l'objectiu d'incrementar el recurs per a les necessitats de reg del Baix Camp. Aquesta actuació està pressupostada en 8 milions d'euros i preveu una aportació de 200 litres per segon. Juntament amb aquesta mesura, es preveu la construcció d'una bassa per emmagatzemar l'aigua regenerada i que preveu una inversió de 16 milions d'euros a través del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació.
A més d'aquestes actuacions per incrementar la disponibilitat, hi ha d’altres projectes en curs, com la connexió de Guiamets (5,5 MEUR i prevista per aquest any) i la connexió del Garrigues Sud (6 MEUR i prevista per a finals de 2026).
Més de 4,2 MEUR per millorar la garantia
L'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) ha resolt, recentment, una línia d'ajuts amb una dotació de 4,2 milions d'euros per a incrementar la garantia de l'abastament a les conques del Siurana, el Riudecanyes i el Montsant. En total, s'han atorgat 22 ajuts al Priorat, 8 al Baix Camp, 1 a la Conca de Barberà i un a la Ribera d'Ebre.
Aquestes actuacions han servit per pal·liar la sequera amb ajuts per al cofinançament del transport d'aigua en camions cisterna, però també per a millorar el funcionament dels tractaments de potabilització, la millora de les conduccions o la construcció de noves captacions, entre d'altres.



