- “Portem setmanes treballant en un projecte de planificació que no només tingui en compte la conjuntura a curt termini. Necessitem dotar d’estabilitat el sistema. Necessitem una planificació de país, a mig i llarg termini, amb un horitzó a 5-10 anys, i que ens permeti afrontar reptes que ja tenim ara mateix, com l’arribada d’alumnat nouvingut o la baixada de natalitat”.
- Niubó ha ressaltat la mobilitat creixent d’alumnat que incideix en la planificació escolar: un total de 74.328 alumnes han entrat al sistema fora del període de matrícula ordinari.
- La consellera d’Educació i FP ha destacat la tasca en ampliació de l’FP, la universalització de l’etapa 0-3, i l’actualització del parc d’equipaments educatius públics.

La consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha exposat aquest matí que la planificació educativa del Departament planteja una mirada a mig i llarg termini. Així ho ha explicat durant la compareixença a la Comissió d’Educació i FP al Parlament de Catalunya.
Niubó ha informat sobre l’estat actual del procés de preinscripció escolar del curs 2025-2026, que s’ha fet en base a criteris d’equitat i cohesió social, i de la mà de corresponsabilitat amb el món local. Ha recordat que es manté la reducció de ràtios de forma generalitzada i que el proper curs no es tanca cap centre públic, i durant els propers dies ha afirmat que es coneixerà la fotografia final del procés -amb una previsió d’increment de grups públics i disminució de concertats-.
L’objectiu del Departament és dotar el sistema d’estabilitat per afrontar els processos de preinscripció, ha avançat la titular d’Educació i FP: ”Ja portem setmanes treballant en un projecte de planificació que no només tingui en compte la conjuntura a curt termini. Necessitem dotar d’estabilitat el sistema. Necessitem una planificació de país, a mig i llarg termini, amb un horitzó a 5-10 anys, i que ens permeti afrontar reptes que ja tenim ara mateix, com l’arribada d’alumnat nouvingut o la baixada de natalitat”.
Un dels factors que incideixen en la planificació escolar és la mobilitat creixent d’alumnat, la matrícula viva. Enguany, un total de 74.328 alumnes han entrat al sistema fora del període de matrícula ordinari, fet que suposa 11.000 infants i joves més que el curs passat.
“Si som capaços d’afrontar com a país aquests reptes, estarem preparats per encarar el futur en les millors condicions. El curtterminisme ens debilita i dona lloc als oportunismes; la planificació de mirada llarga ens permetrà acordar, amb tots els agents implicats, un horitzó de garanties”, ha expressat Niubó, “però per poder fer això necessitem el treball conjunt amb tothom: ajuntaments, comunitat educativa, entitats, i també la seva, la dels partits que conformen l’hemicicle parlamentari i que estan avui aquí majoritàriament”.
La consellera ha explicat que el Departament buscarà solucions que hauran de ser locals, cercant acords amb els municipis de forma individual que permetin generar coneixement al sistema educatiu per saber i avançar els reptes futurs. “Només així podrem dotar d’un horitzó el més sostenible i consensuat possible pel nostre sistema educatiu”, ha afirmat Niubó.
En el marc d’aquesta planificació més àmplia, la consellera ha esmentat tres àmbits de treball destacats: l’ampliació, actualització i millora de l’oferta de la Formació Professional; la universalització de l’oferta d’educació infantil de primer cicle – entre els 0 i 3 anys-, i l’actualització del parc d’equipaments educatius públics. Pel que fa a l’etapa 0-3, Esther Niubó ha recordat que el Departament ha començat a treballar per definir les bases d’una llei per a la universalització de l’educació 0-3.
Barcelona, 19 de maig de 2025



