ContactaEN
Sala de premsa
Sales de premsa dels departaments
event_note Nota de premsa

El Govern situa la previsió de creixement de l'economia catalana en el 2,6% el 2025 i el 2% el 2026

  1. L’avanç del PIB es manté per sobre de les economies de l’entorn, però es preveu una desacceleració degut a les incerteses globals i a la normalització dels registres després d’una etapa d’increments molt intensos
  2. El consum privat impulsa el creixement, alhora que es manté el bon comportament de la inversió per la millora de les condicions de finançament i l’impacte dels fons Next Generation
  3. La creació d’ocupació es modera, i s’espera una lleu reducció de la taxa d'atur per al 2025 fins al 8,5%

El Departament d’Economia i Finances ha publicat avui l’escenari macroeconòmic de Catalunya per al bienni 2025-2026, que situa el creixement estimat del PIB en el 2,6% el 2025 i el 2% el 2026. L’economia catalana segueix, per tant, avançant de forma notable per sobre de les economies del seu entorn, però es preveu una certa desacceleració degut a les incerteses del context global i a la normalització dels registres després d’una etapa d’increments molt intensos.

Segons l’escenari publicat avui, el context econòmic global es caracteritza per una notable incertesa davant la política aranzelària del Govern nord-americà, la seva intensitat i el seu impacte en el comerç mundial. Aquesta situació fa preveure una desacceleració dels intercanvis comercials, deguda sobretot a la guerra comercial entre les dues principals economies del món: els EUA i la Xina. Això ha fet que els principals organismes internacionals hagin revisat les seves previsions de creixement plantejant diversos escenaris, majoritàriament a la baixa, per a la majoria d’economies avançades i les principals emergents, excepte Espanya, que veuria millorats els seus pronòstics.

També, l’economia catalana segueix avançant per sobre de les economies del seu entorn. En línia amb els darrers anys, el PIB de Catalunya continua mantenint un diferencial positiu respecte al de la zona euro (creixements previstos del 0,8% el 2025 i l’1,2% el 2026 segons l’FMI) i se situa en línia amb l’economia espanyola, amb unes previsions del 2,5% i l’1,8% per aquests dos exercicis segons l’FMI, i del 2,6% i del 2,2% segons el Ministeri.

Cal subratllar, però, que en els propers trimestres s’espera una normalització del ritme de creixement del PIB català, és a dir, una desacceleració gradual cap a valors més propers a la capacitat de creixement potencial de l’economia catalana, en línia amb el que passa a l’economia espanyola. Aquest procés de normalització s’inscriu en un context d’incertesa màxima a escala internacional, que podria accelerar aquest alentiment.


Previsions macroeconòmiques de Catalunya{"name":"2025/05/15/09/03/db6b9587-4f33-463d-8ed0-8a4be35ccd77.jpg","author":"Departament d'Economia i Finances","type":"0","location":"0","weight":209106}


L’escenari per al 2025

L’augment del PIB del 2025 (2,6% internanual) estarà impulsat per aportació positiva de la demanda interna (2,9 punts). El consum de les llars mantindria el ritme de creixement (3,5%), gràcies al to positiu del mercat de treball, el creixement sostingut dels salaris i la moderació dels preus. El creixement del consum de les administracions públiques es moderaria (2,9%), en un context de pròrroga pressupostària i després d’uns anys on aquest component ha tingut un pes destacat en l’evolució del PIB. Per a la formació bruta de capital es projecta un creixement significatiu, del 3,7%, gràcies a la millora de les condicions de finançament, el baix nivell d’endeutament empresarial i el suport dels fons NGEU. No obstant això, es tracta del component que pot veure’s més afectat per la incertesa dels agents econòmics.

Per la seva banda, l’aportació de la demanda externa seria negativa (-0,3 punts), després de quatre anys amb un pes destacat en el patró de creixement. Les exportacions avançarien un 1,8%, en un context més desfavorable per la guerra comercial. En canvi, les importacions presentarien un augment més significatiu, del 3,8%, per la fortalesa de la demanda interna.

Pel que fa al mercat de treball, la creació d’ocupació continuarà, però a un ritme menys intens, després de l’expansió dels anys anteriors. Així, el creixement de l’ocupació equivalent a temps complet se situaria en l’1,6% el 2025 i la taxa d’atur es reduiria lleugerament fins al 8,5%.


L’escenari per al 2026

El 2026, el creixement del PIB es moderaria fins al 2,0%, amb una composició força similar ala de l’any anterior. El consum de les llars i el consum de les administracions públiques presentarien un creixement més contingut, del 2,3 % i l’1,8 %, respectivament. La formació bruta de capital mantindria un ritme intens, tot i que una mica més moderat, del 3,2%, per la feblesa dels béns d’equipament. En conjunt, la demanda interna aportaria 2,0 punts al creixement, mentre que la demanda externa tot i millorar respecte el 2025, continuaria en negatiu (-0,1 punts) amb uns fluxos d’exportacions més dinàmics (del 2,7%), i unes importacions que mantindrien un ritme similar al de l’exercici anterior (del 3,5%).

En l’àmbit del mercat laboral, l’ocupació creixeria un 1,0%,amb una creació d’uns 100.000 llocs de treball en el bienni 2025-2026. Aquesta evolució de l’ocupació, combinada amb un augment significatiu però més atenuat de la població activa, permetria reduir la taxa d’atur fins al 8,4% el 2026.


Quadre de les aportacions dels principals components al creixement del PIB{"name":"2025/05/15/09/06/5a8f99ed-0b52-4f90-9baf-3f7345e55451.jpg","author":"Departament d'Economia i Finances","type":"0","location":"0","weight":65758}


El document i la presentació de les previsions macroeconòmiques es poden consultar en aquest enllaç:

Previsions Macroeconòmiques. Escenari macroeconòmic de Catalunya

També s’ha publicat la Nota de Conjuntura Econòmica, l’informe d'anàlisi de l'evolució més recent de l'economia catalana i del seu entorn que publica trimestralment el Departament d’Economia i Finances:

Nota de Conjuntura Econòmica



Notes de premsa relacionades
Economia catalana
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia