Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Drets Socials i Inclusió impulsa un acord per abordar el sensellarisme a l'aeroport del Prat i entorns

La conselleria destinarà un import anual de més de mig milió d’euros per finançar nous professionals especialitzats i recursos bàsics d’atenció per a les persones ateses

El Departament de Drets Socials i Inclusió està enllestint un acord de col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, l’Ajuntament del Prat de Llobregat i AENA per a la implementació d’un pla d’actuació integral destinat a donar resposta a la presència creixent de persones en situació de vulnerabilitat social a l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona - El Prat i al seu entorn. Aquest projecte, actualment en fase de tramitació, preveu una actuació coordinada entre institucions per garantir atenció social d’urgència, cobertura de necessitats bàsiques i processos d’acompanyament social, tot amb l’objectiu de promoure l’autonomia i la inclusió social de les persones afectades.

La conselleria de Drets Socials i Inclusió lidera la proposta, amb una inversió prevista de més de 516.000 euros anuals per finançar professionals especialitzats i recursos que donin resposta a necessitats bàsiques de les persones ateses.

“Des de fa un mes, el Departament ja compta amb un dispositiu diari a l'aeroport, que ha fet una tasca de diagnòstic de la situació i que ha permès iniciar les primeres derivacions com a pas previ de la posada en marxa d'aquest nou dispositiu d'atenció social permanent”, ha explicat el secretari general de Drets Socials i Inclusió, Raúl Moreno. Un conjunt d’actuacions que basteix “un model d'intervenció que respon a una realitat complexa, que reforça el compromís del Govern amb les persones més vulnerables i desencalla una situació que s'ha cronificat en els darrers mesos”. En aquest sentit, Moreno ha recordat que el Govern “ja dona suport als ens locals, que són els competents en la matèria, pel desenvolupament d'accions d'atenció directa a persones sensellar. Un suport al què ara sumem aquest nou conveni, que ens ajudarà a vertebrar el conjunt d'actuacions impulsades darrerament i que ens permetrà avançar a l'abordatge d'aquest fenomen”.

El projecte, que pren com a referència l’experiència acumulada des de 2011, vol consolidar una actuació sostinguda en el temps, fonamentada en la diagnosi social, l’atenció directa i la coordinació institucional.

La proposta d’acord contempla:

  1. Intervencions a les terminals T1 i T2 de l’aeroport, a càrrec d’un equip de l’Ajuntament de Barcelona especialitzat en sensellarisme i gestió de conflictes. Drets Socials i Inclusió destinarà una inversió anual de 384.588 euros per fer front a la contractació de dos professionals, a les tasques de coordinació i per a donar resposta a les necessitats bàsiques de les persones ateses.
  2. Actuació en espais del municipi del Prat de Llobregat, amb reforç dels serveis socials locals per atendre persones en situació de vulnerabilitat als voltants de l’aeroport. L’import que hi destinarà la conselleria serà de 132.012 euros l’any, per la contractació d’un professional, la feina de coordinació i la cobertura de necessitats bàsiques dels usuaris.
  3. Cessió d’espais per part d’AENA, per facilitar la intervenció dels equips professionals.
  4. La creació d’una Taula Tècnica del Projecte d’Intervenció (TTPI) per abordar els casos més complexos de manera coordinada.

Amb aquesta iniciativa, el Departament de Drets Socials i Inclusió referma el seu lideratge en l’abordatge de l’exclusió social i aposta per un model col·laboratiu i d’atenció integral, adaptat a les realitats territorials i orientat a garantir els drets fonamentals de les persones que estan en situació de sensellarisme.

Taula Tècnica del Projecte d’Intervenció

La TTPI es constitueix com un espai de coordinació i presa de decisions que permetrà abordar de manera integral els temes relacionats amb l’operativa dels equips i la realitat social a l’entorn i a les instal·lacions de l’aeroport.

Els objectius principals són:

  1. Diagnosi actualitzada i definició del pla d’actuació.
  2. Detecció d’incidències i presa de mesures.
  3. Seguiment i ajustament del projecte.
  4. Coordinació de derivacions i atenció social als municipis corresponents.
  5. Tractament de casos d’alta complexitat.
  6. Avaluació i anàlisi d’indicadors.

La coordinació de la TTPI recaurà en el Departament de Drets Socials i Inclusió, que la convocarà mensualment. En formaran part el referent tècnic del projecte de la conselleria, professionals designats pels ajuntaments de Barcelona i del Prat de Llobregat i professionals designats per AENA. També es podrà demanar la incorporació d’altres departaments en funció de les necessitats que presentin les persones ateses.


El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia