1. Les comarques de Girona són les que han registrat acumulacions d’aigua més destacades en aquest episodi
  2. El telèfon d’emergències 112 ha rebut un total de 178 trucades que han generat 105 expedients


Protecció Civil de la Generalitat ha desactivat aquest matí l’alerta del Pla especial d’emergències per risc d’inundacions a Catalunya (INUNCAT), un cop finalitzat l’avís del Servei Meteorològic de Catalunya (SMC) per acumulació de pluja. Malgrat tot es manté la prealerta atès que els cabals dels rius tenen valors per sobre dels normals, i es demana molta prudència a la ciutadania. És important remarcar que no es travessi zones on s’acumuli l’aigua i no acostar-se a rius, rieres i barrancs.

Al llarg de tot el dimecres hi ha hagut precipitacions continuades però sense intensitats destacades i tampoc s’ha registrat cap superació del llindar de risc de 100 l/m2 en 24 hores. Com a acumulacions més importants: han caigut 88,5 l/m2 a Anglès (el Gironès), 71,2 l/m2 al pantà de Darnius-Boadella (l’Alt Empordà), i 61,5 l/m2 a Santa Coloma de Farners (la Selva).

El telèfon d’emergències 112 ha rebut un total de 178 trucades que han generat105 expedients relacionats en l’episodi, i no s’ha registrat cap incident destacable. Les comarques amb més trucades han estat el Vallès Oriental (14,09%), la Selva (13,42%) i l’Anoia (12,75%).

Els Bombers de la Generalitat han atès des d'ahir una cinquantena d’incidències relacionades amb les pluges. La majoria d’intervencions s’han concentrat a les comarques del terç nord i han estat per retirar arbres caiguts i obstacles a les vies que dificultaven la circulació, i per fer inspeccions o sanejaments a edificis i murs amb despreniments. En cap dels casos hi ha hagut afectacions personals.

El Servei Català de Trànsit ha informat que a hores d’ara només hi ha una carretera tallada per inundacions: la GIV-6226 entre Vilaür i Garrigàs; i una altra per despreniments: la GIV 5223 pk 11.9 a Camprodon. Durant el matí s’ha normalitzat la situació d’altres vies on hi havia afectacions per acumulació d’aigua o esllavissades.

Pel que fa a la previsió, demà pot haver-hi avisos del SMC per intensitat de pluja (més de 20 l/m2 en 30 minuts) a la zona Litoral i Prelitoral i més avançat el dia a Ponent. Aquests xàfecs aniran acompanyats de tempesta i localment de calamarsa i pedra petita.

Podeu consultar les actuacions a fer, els consells i les recomanacions municipals vinculades a l'INUNCAT a http://interior.gencat.cat/inundacions


L’avís per fort onatge es manté fins divendres

El Servei Meteorològic de Catalunya manté per avui i demà la previsió per estat de la mar amb possibilitat d’onades que poden superar els 2,5 metres (maregassa) a gairebé tota la costa catalana dijous i al litoral nord de cara a demà. La direcció de l’onatge serà de component est i hi haurà notable mar de fons i mar creuada.

Protecció Civil demana no acostar-se als passejos i espigons on trenqui fort l’onatge i respectar els tancaments que facin els municipis. Podeu consultar les actuacions a fer, els consells i les recomanacions municipals per onatge a l'enllaç https://interior.gencat.cat/onatge


Per obtenir més informació:

  1. Predicció i SMP: http://www.meteo.cat/prediccio/general
  2. Predicció municipal: http://www.meteo.cat/prediccio/municipal
  3. Incidències viàries: http://cit.transit.gencat.cat
  4. Mobilitat: http://www20.gencat.cat/portal/site/mobilitat