- Els dos documents concreten els detalls per al desenvolupament de les actuacions recollides en el protocol d’encomanes de gestió
- Els convenis preveuen una inversió total de 384 milions per a les millores al Maresme i 36 milions per a les instal·lacions ferroviàries
El Govern ha aprovat dos Convenis per a l’execució d’obres de millora en infraestructures a Catalunya, en el marc del protocol d’encomanes de gestió acordat amb l’Estat, i n’ha autoritzat la signatura. Corresponen als documents que concreten els detalls per a l’execució de millores en infraestructures de mobilitat del Maresme, amb actuacions valorades en 384 milions, i de dos intercanviadors ferroviaris al Vallès Occidental, amb una inversió d’un màxim de 36 milions. Un cop l’Estat aprovi també aquests Convenis, se’n podrà formalitzar la signatura.
Transformació de la mobilitat del Maresme
Les actuacions en infraestructures de la mobilitat al Maresme previstes tenen el seu antecedent en un acord signat entre el Govern i l’Estat l’any 2009 per al traspàs a la Generalitat de l’N-II entre Montgat i Tordera i per portar a terme obres de millora del corredor. L’Estat va transferir a la Generalitat només 90 dels 400 milions previstos a l’acord i el protocol formalitzat enguany amb l’Estat recull aquell deute pendent que, actualitzat a l’IPC, es xifra en 384 milions.
La pacificació i integració de l’N-II i la millora de la connectivitat de la C-32 són els eixos principals del Pla d’actuacions que inclou el Conveni aprovat avui pel Govern i que està format per:
- Actuacions de millora de connectivitat de la C-32 i entorn, amb l’execució de nous enllaços i la millora de les connexions amb l’N-II i la resta de la xarxa viària local i municipal.
- Actuacions de pacificació de l’N-II i nova infraestructura per a la mobilitat no motoritzada al Maresme.
- Actuacions al corredor viari per millorar la permeabilitat transversal, la integració territorial i les infraestructures de transport públic.
- Actuacions de descarbonització i digitalitzacions del corredor, per afavorir l’eficiència energètica i la reducció dels impactes ambientals.
- Millora de la mobilitat del corredor amb la Selva Marítima, per cobrir el dèficit de connectivitat i capacitat.
- Noves actuacions a la línia on presta serveis l’R1 de Rodalies, que millorin la seguretat, funcionalitat o explotació de la línia.
El conveni estableix que la Generalitat serà l’encarregada d’impulsar els estudis i projectes necessaris, també de licitar, adjudicar i executar les obres corresponents, amb una inversió total prevista de 359 milions, i l’Estat en transferirà el finançament, amb aportacions anuals fins al 2030. En el cas de les actuacions a l’R1, serà l’Adif qui les executarà i finançarà, amb un pressupost estimat en 25 milions.
En el marc de l’alliberament dels peatges de la C-32 nord, el Govern ja està desenvolupant un nou model de mobilitat a la comarca per convertir l’N-II en una via més local i integrada que afavoreixi també la mobilitat descarbonitzada i el transport públic i millorar la connectivitat de la C-32 per a captar el trànsit de pas que utilitzava l’N-II i altres carreteres o vials urbans. Així, està treballant, de manera consensuada amb els ens locals, en els projectes de la major part d’actuacions incloses al Conveni.
Intercanviadors i robustesa del transport públic
L’altre Conveni aprovat avui concreta els detalls per a la construcció de dos intercanviadors a Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental) que permetran connectar la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i la xarxa de Rodalies i donar més robustesa al sistema de transport públic. Aquestes instal·lacions enllaçaran el Metro del Vallès d’FGC (Barcelona- Sant Cugat- Terrassa i Sabadell) i l’R8 de Rodalies (entre Martorell - Granollers, sense passar per Barcelona).
Amb l’objectiu de vertebrar el transport ferroviari de viatgers entre el Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Vallès Oriental, el Conveni inclou, amb una inversió màxima de 36 milions, la construcció de:
- Un nou intercanviador a l’estació d’Hospital General de la línia S1 d’FGC i Rodalies.
- Un nou intercanviador amb l’estació de Volpelleres de la línia S2 d’FGC i Rodalies.
La Generalitat redactarà els projectes i licitarà i executarà els treballs corresponents a les actuacions que afectin la xarxa de la seva titularitat, per als quals rebrà de l’Estat 20 milions fins al 2027. Fruit de la negociació del conveni i fora de l’encomana de gestió, l’Estat elaborarà els estudis previs de cada intercanviador, en col·laboració amb la Generalitat, i impulsarà els projectes i executarà les obres que abastin la xarxa de la seva titularitat, per a les quals aportarà un màxim de 16 milions.