- Destaca la bona acollida de la iniciativa per part dels ajuntaments i la ciutadania, que en valora la proximitat, el tracte proper i l’atenció personalitzada
- El secretari general d’Economia i Finances fa una “valoració positiva” del projecte: “un instrument molt útil que busca donar servei als ciutadans no habituats a la banca digital i, sobretot, evitar els desplaçaments”

“El servei està funcionant correctament”, ha subratllat el secretari general d’Economia i Finances, Juli Fernández, en una compareixença a la Comissió d’Economia i Finances del Parlament, on ha donat a conèixer les dades de balanç dels primers cinc mesos d’activitat de la Banca Mòbil a Catalunya. Durant la seva intervenció, el secretari ha fet una “valoració positiva” de la iniciativa. “La Banca Mòbil és un instrument molt útil que busca donar servei als ciutadans no habituats a la banca digital i, sobretot, evitar els desplaçaments”, ha remarcat.
Un servei útil i ben valorat, que també ha despertat l’interès del Banc d’Espanya
Més enllà de les dades quantitatives, destaca la bona acollida que ha tingut la iniciativa per part dels responsables dels ajuntaments i també de la ciutadania. Segons una enquesta feta entre els mesos de setembre del 2024 i febrer del 2025, els usuaris puntuen el servei rebut amb un 9,5 sobre 10. Els aspectes més valorats són la proximitat física, el tracte proper, l’atenció personalitzada, el suport en els tràmits digitals i l’estalvi de desplaçaments a municipis veïns dotats amb serveis bancaris.
La Banca Mòbil de Catalunya també ha despertat l’interès del Banc d’Espanya, que està analitzant les dades d'ús d'aquest servei entre els veïns i veïnes per incorporar-les en els futurs estudis d’avaluació de la inclusió financera en l’àmbit rural.
Dades clau
Gènesi del projecte
· La pèrdua d'oficines bancàries ha estat més acusada a Catalunya que a l'Estat espanyol i la zona euro. Segons el Banc d'Espanya, el 2022, Catalunya tenia un 73% menys d'oficines que el 2008.
· A Catalunya hi ha 503 municipis sense oficina bancària, més de la meitat del país: d'aquests, més del 80% (411) no ha tingut mai oficina i el 20% l'ha perduda.
· Bona part d'aquests municipis són rurals i/o micropobles, amb població envellida, amb poques habilitats digitals i dificultats de mobilitat.
· Els habitants d'aquests municipis (més de 300.000) s'han de desplaçar a una altra localitat que on hi hagi oficina bancària per fer qualsevol gestió financera.
· El Govern no pot permetre que una part de la població no tingui accés als serveis financers. D'aquí ve el lema de la iniciativa: cap municipi sense serveis bancaris.
· Un projecte pioner a Catalunya, que compta amb la col·laboració de Caixa Enginyers i CaixaBank i amb la participació dels ajuntaments.
· La iniciativa s'emmarca en la voluntat del Govern d'evitar el despoblament i garantir la inclusió financera i la igualtat d'oportunitats a tota la població, amb independència d'on resideixi.
461 municipis adherits
El desplegament de la Banca Mòbil s'ha fet progressivament en tres fases.
· El 17 de setembre del 2024 arrenca a les comarques gironines (95 municipis)
· El 4 de novembre s'hi incorporen 96 municipis de Tarragona i del Penedès
· El 2 de desembre arriba a la resta de Catalunya (267 municipis més)
· El març del 2025, 3 ajuntaments que inicialment no s'havien acollit a la iniciativa demanen incorporar-s'hi.
En total, són 461 municipis adherits al servei.
Operativa del servei
· Un innovador sistema d'oficines bancàries mòbils equipades amb caixers automàtics i personal qualificat ofereix serveis bancaris bàsics de manera personalitzada als municipis que no disposen d'oficina bancària.
· El servei es presta amb 13 oficines bancàries mòbils: 9 de CaixaBank i 4 de Caixa Enginyers.
· Les dues entitats operen en 291 municipis, per tant, en aquestes localitats el servei es presta cada quinze dies. Als 170 restants només opera CaixaBank, que garanteix la visita de l'oficina mòbil una vegada al mes.
. La Banca Mòbil de Catalunya no només proporciona accés a caixers automàtics, sinó també a serveis financers clau com la domiciliació de rebuts, la consulta de comptes, la gestió de productes bancaris o el pagament de tributs.
. Al web bancamobil.gencat.cat hi ha informació sobre quines prestacions ofereix la Banca Mòbil, quina entitat portarà el servei a cada municipi, quins dies i quines hores passarà, quant de temps s'hi estarà, entre altres.
Els ajuntaments faciliten els llocs on poden estacionar les oficines mòbils i informen els veïns i veïnes del dia i l'hora del pas de la Banca Mòbil pel seu municipi o de les possibles incidències que hi pugui haver.