- La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica visita les obres de la futura estació de Plaça de Maragall del tram central de l’L9/L10
- El Departament inicia els treballs d’estructura interior de l’estació de Guinardó I Hospital de Sant Pau, dins del tram que entrarà en servei a finals de 2027

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda ha visitat els treballs de l’estructura interior de la futura estació de Plaça de Maragall, a Barcelona, en el marc de les obres de finalització del tram central de l’L9/L10. Concretament, s’insereixen en el pròxim tram de la línia que entrarà en servei, a finals de 2027, entre Guinardó I Hospital de Sant Pau i la Sagrera TAV.
El Govern té la voluntat “de millorar la vida de les persones, de la ciutadania, que són reformes que poden interpel·lar a un gran conjunt de la societat, que poden generar grans consensos”, ha posat en valor la consellera Paneque. “La mobilitat és un dels gran reptes i una de les grans transformacions que necessita el país i que el Govern vol emprendre”, ha assenyalat. En termes de mobilitat, “estem en una Catalunya pensada per a 6 milions de persones; som 8,5 milions i hi ha una utilització molt important del transport públic i per això, l’impuls a aquestes infraestructures ens permet avançar en aquesta ruta de transformació. La mobilitat és una política absolutament estratègica per aquest Govern”, ha posat de relleu Paneque.
La finalització de l’L9/L10 és un “projecte estratègic que ha d’unir el nord amb el sud de la ciutat”, que permetrà “incrementar de forma exponencial” la demanda, que passarà de les 27 milions de persones usuàries anuals a les 113 milions previstes. Aquesta actuació també és clau per a la sostenibilitat de la mobilitat. Així, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha remarcat que aquesta actuació, quan estigui finalitzada, permetrà “reduir l’ús del transport privar en 8.130 vehicles al dia; per tant, un estalvi de 5.100 tones de CO2 anuals”. En aquest sentit, “el transport públic és un dels grans reptes en la descarbonització de la nostra economia”, ha afegit.
Les futures estacions

Les obres que s’estan desenvolupant a l’estació de Plaça de Maragall inclouen principalment l’execució de forjats, escales i l’estructura metàl·lica per als ascensors. Aquests treballs permetran finalitzar l’obra civil de l’estació, que ja té el pou excavat i la galeria de connexió amb el túnel. El pou té uns 60 metres de profunditat.
Les obres que s’estan desenvolupant a l’estació de Plaça de Maragall inclouen principalment l’execució de forjats, escales i l’estructura metàl·lica per als ascensors. Aquests treballs permetran finalitzar l’obra civil de l’estació, que ja té el pou excavat i la galeria de connexió amb el túnel. El pou té uns 60 metres de profunditat.
Aquestes tasques s’han “de replicar a l’estació de Guinardó I Hospital de Sant Pau, que s’està construint davant del nou Hospital de Sant Pau i se-rà intercanviador amb l’L4”, ha exposat la consellera. En aquest sentit, el Departament ha iniciat recentment aquests treballs d’estructura interior en aquesta estació, que ja compta amb el pou –de 76 metres de profunditat-- i la galeria de connexió amb el túnel excavats.
Les estacions tipus pou, fàcilment adaptables a zones densament urbanitza-des i amb nombroses infraestructures al subsòl, són característiques d’aquesta línia de metro, d’aquí que també se les anomeni estacions tipus L9. En paral·lel a les obres d’estructura interior, el Departament està redactant el projecte d’arquitectura i instal·lacions d’ambdues estacions.

Aquestes dues estacions, dins del tram central, se situen en el pròxim tram que el Govern posarà en servei de l’L9/L10, a finals de 2027, que té 3,6 quilòmetres de longitud i inclou quatre estacions: La Sagrera TAV, La Sagrera, Plaça de Maragall i Guinardó I Hospital de Sant Pau.
Les tasques a realitzar per a la seva posada en servei corresponen, principalment, a la construcció de la llosa intermitja, la col·locació de via i catenària i execució d’instal·lacions, i les estructures interiors, l’arquitectura i instal·lacions de les estacions de Plaça de Maragall i de Guinardó I Hospital de Sant Pau. Les estacions de La Sagrera i de La Sagrera TAV de l’L9/L10 definitives estan pràcticament finalitzades.
L’L9/L10
El sistema L9/L10 compta amb 38 quilòmetres en funcionament: 27 quilòmetres corresponen a les línies L9 i L10 Sud i 11 a l’L9 i L10 Nord. La finalització del tram central permetrà assolir el potencial de l’L9/L10 i multiplicar-ne la demanda. les obres en marxa representen una actuació estratègica per a la xarxa de transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona, ja que ampliarà la cobertura de la xarxa de metro i enfortirà el sistema de mobilitat.
Per a la finalització del tram central, que inclou actuacions valorades en 925 MEUR, en aquests moments el Departament està treballant en les estacions de Mandri, Sarrià, Plaça de Maragall, Sanllehy, Campus Nord i Guinardó I Hospital de Sant Pau. Així mateix, està actuant en l’àmbit de Macropou de la Sagrera.
En paral·lel, s’executen els treballs per a la col·locació de la llosa intermèdia del túnel, la que separarà un sentit de l’altre en la circulació dels trens, entre l’àmbit de Macropou i Lesseps.
La tuneladora del tram central està actualment a Mandri, on s’hi estan fent les tasques per al manteniment i posada a punt necessàries abans d’encarar el tram pendent fins a Lesseps.
