- Entre els tràmits simplificats destaquen els relacionats amb la gestió de les dejeccions ramaderes o la creació d’una nova categoria de petites explotacions de caràcter familiar, i la simplificació dels tràmits administratius que els són d’aplicació
- També es posarà en marxa el RuralData, un portal d’accés unificat per al sector agroalimentari, la videoatenció per millorar l’atenció a l’agricultor i un sistema que faciliti el preemplenament de formularis
L’activació d’aquestes mesures urgents forma part de l’estratègia aprovada pel Govern de reforma i millora dels serveis públics de la Generalitat de Catalunya, que inclou un pla de xoc que té com a objectiu prioritari transformar els procediments administratius en serveis àgils, digitals i centrats en les necessitats de les empreses. El sector agroalimentari és el primer dels sectors econòmics a posar en marxa la revisió dels processos administratius implicats en les seves activitats.
Ramaderia i agricultura
Entre els tràmits simplificats destaquen els corresponents al Decret de dejeccions ramaderes i al Programa d’actuació a les zones vulnerables en relació amb la contaminació per nitrats que procedeixen de fonts agràries. Les modificacions en aquesta norma permetran:
- Eliminar el límit del nitrogen de referència per a la gestió de les dejeccions, amb l’establiment d’un mecanisme més precís i adaptat a cada explotació que contribueixi a la reducció de la contaminació per nitrats.
- Exempció de l’obligació de mantenir un llibre de gestió de fertilitzants (LGF) als agricultors que gestionin un quadern d’explotació digital.
- Exempció de la presentació de la declaració anual de gestió de dejeccions ramaderes i altres fertilitzants nitrogenats als agricultors que gestionin un quadern d’explotació digital.
- Suprimir el requisit de disposar de pla de gestió agrària als gestors de residus que tracten dejeccions ramaderes amb destí a aplicació agrícola.
Altres tràmits relacionats amb l’agricultura i la ramaderia que seran revisats, més enllà dels relacionats amb el Decret de dejeccions ramaders, són:
- Facilitació del tràmit d’autorització de determinats projectes de plantes de biogàs per digestió anaeròbica a partir de dejeccions ramaderes i residus orgànics.
- Recuperació de la tramitació íntegra del Registre d’explotacions ramaderes a través del sistema de Gestió telemàtica ramadera (GTR).
- Supressió de la taxa per al certificat sanitari de moviment associat al moviment de bestiar en situació de declaració oficial de malaltia.
- Creació d’una nova categoria de petites explotacions de caràcter familiar i definir les mesures de suport i simplificació administrativa que els són d’aplicació. L’objectiu és establir polítiques adaptades a la seva realitat i protegir i reconèixer aquest model agrari com a garant de la sostenibilitat territorial, així com afavorir el relleu generacional i la fixació de població a l’entorn rural i contribuir a reforçar circuits curts de comercialització, entre d’altres.
- Explotació agrària prioritària:s’impulsa un projecte de revisió i optimització del procés de qualificació d’explotacions agràries prioritàries per facilitar l’accés dels agricultors als beneficis fiscals i al tracte preferent en la concessió d’ajuts.
- Redisseny complet dels tràmits vinculats amb el material vegetal i la biodiversitat: previst per a l’últim trimestre de l’any 2025, l’objectiu és permetre una relació integral des d’un únic entorn, que faciliti una gestió més eficient i un servei més adaptat a les necessitats de les persones operadores. També es redissenyaran els serveis vinculats a la maquinària agrícola per promoure’n la digitalització completa, l’automatització de comprovacions, la integració de dades amb sistemes externs i la millora en el procés de certificació.
- Regadius: exempció a les comunitats de regants de l’obligació d’aportar un aval abans de l’inici de determinats projectes d’obres a les comunitats de regants que compleixin determinats requisits.
Caça i pesca
- Redisseny del servei d’obtenció de llicències de caça i pesca. S’implantarà un nou sistema de sol·licitud que facilitarà la gestió integral de tot el procés des d’un mateix sistema i que permetrà la integració de les llicències de caça i pesca des del mòbil.
Prevenció, incendis forestals i boscos
- Exclusió de les zones forestals aïllades de menys d’una hectàrea del càlcul de la distància de l’àrea d’influència forestal.
- Es revisarà, durant el segon trimestre del 2025, el procés d’autorització i comunicació d’activitats amb risc d’incendi forestal, per assolir una gestió més àgil i efectiva, tot mantenint els estàndards de seguretat necessaris per a la protecció de l’entorn natural.
- També es promou la simplificació i agilització del procés de rompudes forestals, per facilitar la gestió sostenible de les rompudes sense comprometre la protecció ambiental ni l’activitat productiva, amb l’objectiu de simplificar i agilitar-ne el procediment i millorar la coordinació entre unitats administratives implicades.
Més recursos, més proximitat i una atenció reforçada al sector
Entre les mesures aprovades també s’inclou un conjunt d’accions destinades a millorar l’eficiència del’atenció a l’agricultor i al ramader,entre les quals destaca la posada en marxa d’un portal d’accés unificat per al sector agroalimentari. Es tracta de RuralData, una aplicació per facilitar la gestió i reduir càrregues administratives a través de la integració amb l’àrea privada de Canal Empresa i el Directori d’Empreses, Establiments i Registres. El nou portal disposarà de funcionalitats per rebre avisos i alertes de manera clara i unificada, i garantir una millor governança de les dades per facilitar processos com el preemplenament i la proactivitat de l’Administració envers la persona administrada.
Per millorar l’atenció al sector, s’establirà un calendari únic de controls que permeti agrupar i coordinar les inspeccions administratives al sector agrari, evitar duplicitats i minimitzar l’impacte sobre l’activitat productiva.
Paral·lelament, es duran a terme accions per facilitar la justificació de subvencions. Consisteixen en el desenvolupament de mòduls a partir de costos unitaris predeterminats. Es preveu que aquest sistema ofereixi al sector agrari una reducció de la càrrega administrativa, una previsió més acurada sobre els imports a percebre, més flexibilitat en el procés d’execució i una reducció dels errors formals en el procés de justificació. Així mateix, també es preveu desenvolupar un sistema d’accés que faciliti el preemplenament de les dades del formulari i la gestió dels intermediaris.
Una altra mesura de suport i acompanyament al sector consistirà en la recuperació de les oficines comarcals (OC) com a espais de suport i acompanyament. Les OC tornen a ser la casa del sector agrari. Aquests espais es consoliden com a punts de referència per a l’acompanyament i el suport tècnic, tot garantint un accés directe i eficient als serveis de l’Administració.
A més a més, es posarà en marxa una prova pilot del sistema de videoatenció en algunes oficines comarcals per oferir un servei més àgil i accessible a la ciutadania. Aquest nou model permetrà fer tràmits i rebre assessorament personalitzat per videotrucada i evitar així desplaçaments innecessaris i millorar l’eficiència en la gestió.
Finalment, s’impulsarà l’acompanyament tècnic i del material que faciliti la gestió de les declaracions agràries: s’agilitzaran tràmits mitjançant l’aplicació FotoDUN i s’oferirà formació i assistència específica.




