- Enllestida l’auditoria que marca el camí a seguir en el procés de renovació de l’ecosistema web de la Generalitat cap a un nou portal que centralitzi tota la comunicació institucional, serveis i tràmits, amb una comunicació clara i una imatge institucional coherent
- Dels 137 webs existents se’n mantindran 74, i els 63 restants integraran els continguts al portal matriu de manera cohesionada
- La nova plataforma estarà endreçada per àmbits temàtics, oferirà una millor experiència d’usuari i suposarà un estalvi econòmic del 26% respecte a l’actual, que ha quedat obsoleta
- La previsió és tenir a punt el nou web corporatiu matriu i migrar els continguts institucionals el tercer trimestre d’aquest any, i el primer trimestre de 2026, la part de continguts de serveis
La transformació de l’ecosistema digital de la Generalitat de Catalunya avança. El Govern està duent a terme un procés per renovar-lo i per establir un model d’administració digital que ofereixi serveis públics més eficients, garantint una bona experiència a la ciutadania i amb una informació comprensible, útil i accessible. La iniciativa correspon a una de les mesures del pla de xoc de l’estratègia de reforma dels serveis públics que està tirant endavant el Govern per donar resposta a les necessitats socials i econòmiques actuals del país.
El gener passat, el Consell Executiu va aprovar un Acord de Govern que preveia la creació d’un ecosistema web tan concentrat com sigui possible, amb un portal que integri tota la comunicació institucional, serveis i tràmits, una comunicació clara i una imatge institucional coherent. I que deixés enrere el model actual, que genera duplicitats i desactualització de continguts, una visió fragmentada i no d’usuari, un manteniment car, un mal posicionament als cercadors i una experiència d’usuari negativa.
En aquest marc, el Govern ha enllestit una auditoria que marca el camí a seguir en la reestructuració. El document estableix una nova conceptualització de l’ecosistema web que el fa evolucionar cap a un portal matriu que tingui tota la informació institucional, la normativa, els serveis i tràmits, els formularis, les dades, els butlletins i publicacions i les notícies. Una plataforma amb els serveis endreçats per àmbits temàtics i segons la tipologia de destinataris (ciutadans, empresa i professionals, entitats i ens locals), i no, com fins ara, segons l’òrgan emissor o responsable. Estarà estructurada amb un llenguatge planer i accessible, facilitarà l’accés a la informació clara, resoldrà dubtes i necessitats de la ciutadania i inclourà la valoració de tots els tràmits.
El conseller de la Presidència, Albert Dalmau, destaca que "reformar i modernitzar l'Administració vol dir millorar l'accés a la informació i posar les coses fàcils als ciutadans i ciutadanes i empreses que es relacionen en el seu dia a dia amb la Generalitat en l'àmbit digital". "Amb la transformació de l'ecosistema web estem fent un gran esforç per redissenyar els continguts digitals posant al centre les necessitats de les persones i no la pròpia estructura organitzativa de la institució, i oferirem uns millors serveis públics amb un estalvi de recursos important. És un autèntic canvi de paradigma que ens permetrà avançar cap a una Generalitat més amable, propera, accessible i integradora", subratlla.
Anàlisi dels webs a mantenir i integrar
Mitjançant l’auditoria, s’han analitzat els diferents webs corporatius per assegurar una presència digital coherent que faciliti l’experiència de la ciutadania i garanteixi eficiència i sostenibilitat. Així, es determina quins webs es poden mantenir i quins s’han d’integrar al web corporatiu matriu. En el cas dels que s’integrin, els webs desapareixeran però la informació que ofereixen s’incorporarà dins el nou web matriu de manera accessible i cohesionada.
En total, doncs, la Generalitat passarà de tenir els 137 webs actuals a 74 (el 54% del total), i els 63 restants integraran els seus continguts dins el web matriu. Principalment, es mantenen els webs del sector públic i dels organismes, i s’integren els webs departamentals enfocats en l’oferta de serveis específics i els webs d’unitats per construir un ecosistema web unificat i amb més usabilitat per al ciutadà.

Un altre avantatge d’aquest canvi és l’estalvi econòmic que se’n deriva. A partir del 2027, es preveu que sigui aproximadament del 26% respecte a 2023 (l’últim any sense despeses associades al projecte del nou gestor de continguts, ja que entre 2024 i 2026 conviuran el gestor antic i el nou). Es passarà d’uns 2,6 milions d’euros a 1,9 anuals, uns 679.752€ menys. La diferència és sobre els costos de manteniment recurrent, infraestructura i llicències de la plataforma de gestió de continguts. La transició cap al nou gestor aportarà també més agilitat, seguretat i personalització de continguts. Això permetrà oferir millors experiències digitals, millorar el rendiment tècnic i optimitzar els processos interns.
La Generalitat ja està treballant en la implementació de totes aquestes modificacions. Segons el calendari establert, es preveu tenir a punt el nou web corporatiu matriu amb la migració de la part de continguts institucionals el tercer trimestre de 2025, i la migració i elaboració de la part de continguts de servei amb la nova conceptualització, el primer trimestre de 2026.
Finalment, l’auditoria també ha estudiat quines aplicacions mòbils de la Generalitat es poden mantenir i quines s’haurien de despublicar i treure dels markets. De les 16 aplicacions mòbils actuals, se’n mantenen 13 que ofereixen un servei específic i sòlid a la ciutadania, i s’eliminen les que han quedat obsoletes o en desús. Tot plegat, amb l’objectiu d’optimitzar la gestió i l’accessibilitat dels serveis digitals.
2