ContactaEN
Sala de premsa
Sales de premsa dels departaments
event_note Nota de premsa

Protecció Civil organitza un simulacre per practicar l'actuació i coordinació en cas d'incendi forestal en zona periurbana a Collserola

  1. El simulacre integra un exercici de despatx al matí centrat en la coordinació i presa de decisions; i un altre a la tarda amb mobilització d’efectius i comunicacions reals
  2. A la sessió del matí s’ha simulat un incendi forestal a Collserola, amb la participació d’una cinquantena de representants de tots els cossos d’emergències i de les entitats i organismes implicats en la gestió d’un incendi forestal
  3. A la tarda està previst un exercici pràctic a la mateixa zona coordinat principalment per la Unitat de Protecció Civil de Bombers de Barcelona


Aquest matí, a la seu del departament d’Interior i Seguretat Pública, s’ha realitzat un exercici de despatx en format de sessió de treball per practicar la coordinació i la presa de decisions en cas d’incendi forestal. A l’exercici hi han participat una cinquantena de representants dels cossos de seguretat i emergències i també de les entitats i organismes implicats en la gestió d’un incendi forestal.

L’exercici s’ha emmarcat en un simulacre d’incendi forestal el mes de juliol al Parc Natural de Collserola dividit en dos parts, al matí la part teòrica de coordinació i a la tarda un exercici pràctic sobre el terreny amb la participació dels cossos de seguretat i emergències.

En el cas del matí, s’ha simulat un incendi que començava a Collserola i afectava diversos municipis. Durant la sessió s’ha analitzat principalment la coordinació i presa de decisions a nivell estratègic des dels tres àmbits de coordinació:

  1. Àmbit de direcció estratègica: Comitè Tècnic del pla INFOCAT (CECAT)
  2. Àmbit de coordinació de les operacions sobre el terreny des del Centre de Comandament Avançat (CCA)
  3. Gestió de l’emergència des de l’àmbit municipal (CECOPAL)


Durant l’exercici s’han establert tres àrees de treball corresponents als tres àmbits de coordinació principals. El Comitè Tècnic de Seguiment del Risc d’Incendi Forestal (òrgan de coordinació tècnica i de suport a la direcció del Pla), que es reuneix a convocatòria del CECAT i que té com a missió avaluar els elements de risc per proposar al director del Pla les mesures preventives en situació de risc, així com donar suport al CCA en el transcurs de l’emergència; el Centre de Comandament Avançat (CCA), des d’on es coordinen les actuacions dels grups actuants sobre el terreny; i el CECOPAL (Centre de Coordinació Operativa Municipal): Centre de direcció i coordinació de l’emergència del municipi.

L’exercici ha estat conduit i coordinat per tècnics de la DGPC que han anat explicant l’evolució de l’escenari, donant la paraula als diferents àmbits de coordinació i participants i dinamitzant l’exercici mitjançant la introducció d’incidents, i també amb preguntes als participants. La dinamització ha permès que tots els participants coneguin i entenguin com es desenvolupa una situació de risc i emergència per incendis forestals, i com es realitza la coordinació, les comunicacions i la presa de decisions, en els tres àmbits de coordinació principals.

Els municipis que s’han simulat estar afectats per l’incendi han estat Barcelona, Sant Cugat del Vallès, Cerdanyola del Vallès, Molins de Rei i Sant Feliu de Llobregat.

Els objectius del simulacre han estat millorar la coordinació entre tots els organismes implicats en la gestió d’un incendi forestal; avaluar els protocols d’actuació i la presa de decisions en les diferents fases d’un incendi forestal, des de la detecció i activació dels plans fins a l’extinció i inici de la recuperació posterior; posar en pràctica el pla INFOCAT i els plans d’emergència municipals, així com l’aplicació de mesures de protecció per a la població i per infraestructures crítiques i elements vulnerables; i finalment detectar possibles mancances o àrees de millora en la planificació i resposta davant d’un incendi forestal de grans dimensions i en zona periurbana.

El simulacre, en el conjunt dels dos exercicis, ha comptat amb la participació dels serveis d’emergències de la Generalitat de Catalunya (Protecció Civil, Bombers, Agents Rurals, Mossos d’Esquadra, SEM i CAT112); els serveis d’emergències de l’àmbit local (Bombers de Barcelona, Guàrdia Urbana de Barcelona, ADFs, policies locals i serveis de protecció civil dels municipis afectats); i altres entitats i organismes implicats en la gestió del risc i d’emergències per incendis forestals a Collserola (Consorci del Parc Natural de Collserola, Diputació de Barcelona, Servei Català de Trànsit, DG de Boscos i Gestió del Medi, Creu Roja Catalunya i la Xarxa RESCAT). Altres participants de forma directa o indirecta han sigut la Torre de Collserola, Parc d’Atraccions del Tibidabo i Funicular, FGC, SMC, CUESB o CTTI.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia