
- L’actuació permetrà millorar les prestacions dels serveis d’autobús i afavorir la mobilitat activa en l’eix entre Caldes de Montbui i Palau-solità i Plegamans
- Un cop finalitzat el tràmit, s’impulsarà la licitació de les obres, valorades en 15 MEUR
El Departament de Territori ha iniciat el tràmit d’audiència pública del projecte de bus ràpid (BRCAT) i de via ciclista i per a vianants a la C-59 entre Palau-solità i Plegamans i Caldes de Montbui (eix de la riera de Caldes). Aquesta actuació té com a objectiu configurar entre aquests nuclis urbans un corredor de priorització dels autobusos que permeti millorar les prestacions del transport públic i d’un eix que potenciï la mobilitat activa i sostenible.
El projecte comportarà una transformació d’aquest corredor, per on circulen actualment uns 30.000 vehicles diaris, i que, pel que fa a l’autobús, registra un total de 287 expedicions diàries, amb 3.750 persones usuàries diàriament. El projecte preveu la construcció de més de 4 quilòmetres de carril d’ús exclusiu per a l’autobús --2,5 km en sentit sud i 1,6 en sentit nord. Així mateix, inclou la configuració d’una via per a vianants i ciclistes de 3,3 quilòmetres de longitud.
A més de la implantació d’una nova plataforma per als serveis de bus i de la via ciclista, el projecte inclou també:
- Millora de les parades d’autobús existents amb la creació d’apartadors.
- Millora de la seguretat viària amb les actuacions següents:
- Construcció d’una rotonda a l’actual intersecció en T entre la C-59 i l’avinguda de Pi i Margall, a Caldes de Montbui.
- Transformació en rotonda de l’actual intersecció en T a l’accés al nucli de població de Can Valls
- Eliminació del gir a esquerres d’accés a la C-59 a la intersecció amb la carretera de la Diputació BV-1424
- Implantació d’un sistema de contenció per separar els sentits de circulació
- Pas semaforitzat amb polsador a les parades d’autobús de la C-59
- Millores puntuals en les rotondes per afavorir la fluïdesa del trànsit, com la implantació de doble carril d’entrada a les rotondes, i la construcció d’un nou ramal de connexió directa des de l’avinguda Catalunya (B-143) cap a la C-59 en sentit Barcelona, a la rotonda nord de Palau-solità i Plegamans.
- Millora del drenatge de la C-59 a l’entorn de la rotonda de Palau-solità i Plegamans, amb l’execució d’un canal de drenatge per evitar inundacions al marge esquerre de la carretera a l’entorn de la rotonda de Palau-solità i Plegamans.
- Mesures d’integració ambiental, com la disposició d’una pantalla acústica als habitatges del c/Marià Jesús Francès Bravo, a l’àmbit de la rotonda de Palau-solità i Plegamans, i hidrosembres i plantacions.
- Millora del ferm i d’altres elements funcionals de la carretera --senyalització, drenatges, barreres de seguretat.
Aquesta actuació suposarà una millora molt significativa en el temps de viatge del transport públic –dels 9 minuts actuals als 4 previstos en hora punta de matí-- tot mantenint les prestacions actuals al vehicle privat. El projecte optimitza la configuració viària per a garantir un correcte funcionament del trànsit i preveu captar un miler de nous usuaris per al transport públic i la bicicleta, el que contribuirà a la descarbonització de la mobilitat en aquest entorn.
El Departament sotmet el projecte al tràmit d’audiència pública a les persones i els organismes i administracions concernides en el projecte, durant un període de 15 dies hàbils, perquè puguin presentar les propostes i observacions que considerin convenients. Un cop finalitzat aquest tràmit, s’impulsarà la licitació de les obres.
1