Accessos directes:
gencat.cat | L'Estatut | El Parlament | Contactar
26-04-2016 18.31

Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016, tot un any dedicat a projectar la gastronomia catalana al món

Alimentaria s'ha adherit a Catalunya, Regió Europea de la Gastronomia i acollirà diverses activitats en el marc d'aquesta commemoració

  • Alimentaria s’ha adherit a Catalunya, Regió Europea de la Gastronomia i acollirà diverses activitats en el marc d’aquesta commemoració
  • La iniciativa va orientada a promocionar Catalunya als mercats internacionals
Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016, tot un any dedicat a projectar la gastronomia catalana al món
La consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Meritxell Serret, i el conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, han presentat avui,  a la Fira Alimentaria, el programa d’activitats programades en el marc de la commemoració Catalunya Regió Gastronòmica Europea (CREG’16). En la presentació també ha intervingut la xef Carme Ruscalleda, que és l’ambaixadora del CREG’ 16.
 
En l’obertura de l’acte, el conseller Baiget ha declarat que “la cuina catalana és un referent internacional i Catalunya una destinació turística líder a Europa, i la suma d’aquestes dues forces és imbatible. En aquest sentit hem d’aprofitar el nomenament de Catalunya, Regió Europea de la Gastronomia per potenciar el trinomi producte, indústria gastronòmica i turisme. I per aquesta raó les accions promocionals d’aquest any aniran adreçades a potenciar la gastronomia catalana amb l’objectiu de posicionar Catalunya a nivell internacional i aconseguir la fidelització dels turistes a través de la qualitat i l’excel·lència”.
 
Per la seva banda la xef Carme Ruscalleda ha recordat que “a Catalunya gaudim d’un gran nombre de fires i esdeveniments que són reflex del que es cou al país, i tots esperem que les accions de Catalunya Regió Europea de la Gastronomia potenciïn el que ja existeix i ens ajudin a millorar perquè projectes com aquest ens han de portar cap a la qualitat i l’originalitat”.
 
Finalment, la consellera Serret ha volgut cloure l’acte manifestant que “en el projecte de país que volem tirar endavant l’estratègia compartida és indispensable. Tenim els tres pilars fonamentals: un producte de qualitat, respectuós, sostenible i identitari; una indústria alimentària, que ens ajuda a transformar i a posar en valor aquest producte; i una gastronomia i un turisme que ens ajuden a projectar-lo al món. Ens hem de sentir orgullosos del que tenim i hem de continuar en aquesta línia”.
 
Alimentaria, una de les entitats adscrites a Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016, acull un estand dedicat a aquest esdeveniment, en el qual, durant tots aquests dies, s’han programat showcookings que donen a conèixer als visitants nacionals i internacionals els productes i la gastronomia catalanes amb degustacions de plats preparats per cuiners reconeguts, com el pastisser Christian Escribà o el cuiner Pep Nogué.
 
Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016 tot l’any
 
L’objectiu de Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016 és promoure la gastronomia catalana, el turisme gastronòmic i els productes agroalimentaris catalans, com a sectors estratègics de Catalunya i elements essencials de la identitat del país. Per fer-ho, s’han organitzat 150 actuacions, impulsades pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, mitjançant la Promotora d'Exportacions Catalanes, SA (PRODECA), i el Departament d’Empresa i Coneixement, mitjançant l’Agència Catalana de Turisme, i el conjunt d'entitats adherides al projecte, orientades als mercats internacionals. Amb la celebració del CREG’ 16, els productes i la gastronomia catalans es converteixen en un actiu fonamental per al  projecció del país.
 
Algunes de les accions promocionals previstes més destacades, algunes ja iniciades, són:
 
  • Pla de la Gastronomia. Simposi intermitent, que donarà com a resultat l’anàlisi i planificació del full de ruta de la gastronomia catalana en els propers anys. Les dues primeres sessions són: La gastronomia, radiografia d’un sector econòmic estratègic a Catalunya i Gastronomia, formació i innovació, que s’han celebrat en el marc d’Alimentaria 2016 amb experts de la Universitat de Lleida (UdL) i de l’Escola Superior d’Administració i Direcció d’Empreses (ESADE).
 
  • SomGastronomia Tour. Presentacions gastronòmiques amb showcookings i projeccions del producte enogastronòmic a Estocolm (11 d’abril), Milà (17 de maig), Madrid (1 de juny), Berlín (7 de juny), Londres (7 de novembre), i Bordeus (28 de novembre), adreçades a operadors especialitzats, prescriptors i mitjans de comunicació.
 
  • El 5 i 6 d’abril, congrés d’Enoturisme, amb presència d’uns 60 operadors especialitzats, procedents principalment del mercat nord-americà.
 
  • Del 20 al 22 d’abril, presentació de la Gastronomia catalana al Culinary Institute of America, a Napa Valley, en el marc de l’acció “World of Flavours”.
 
  • Mercat d’Escapades. Un espai expositiu per a l’oferta turística especialitzada en gastronomia i propostes d’interior i muntanya, adreçat al públic barceloní. Se celebrarà del 6 al 8 de maig al passeig Lluís Companys de Barcelona.
 
  • Setmana Bio. Del 20 al 29 de maig Catalunya celebra la Setmana Bio amb la finalitat de promocionar el sistema de producció i la alimentació ecològica.
 
  • Benvinguts a Pagès. Del 17 al 19 de juny, les explotacions agrícoles i ramaderes del país obriran les seves portes al públic. També es faran promocions especials per passar el cap de setmana en allotjaments rurals i hotels gastronòmics.
 
  • Sopar de les Estrelles. Homenatge als xefs que han projectat la nostra gastronomia al món, amb un sopar el Dia Mundial del Turisme (27 de setembre) on els principals cuiners del país seran convidats a un sopar cuinat per tots els xefs de Catalunya reconeguts amb dues i tres estrelles Michelin.
 
  • Buy Catalunya. El 28 de setembre s’organitzarà un workshop vinculat a Gastronomia i Enoturisme, amb la participació 170 turoperadors dels principals mercats: Alemanya, Àustria, Suïssa, Benelux, Espanya, Estats Units, França, Israel, Itàlia, Països Nòrdics, Països de l’Est, Regne Unit i Sud-est asiàtic.
 
  • Fira Àpat. Del 8 al 10 d’octubre, el Recinte Cúpula Events del Centre Comercial Arenas de Barcelona acollirà la Fira ÀPAT, la Fira Professional dels Aliments Catalans, on els productors i elaboradors catalans presentaran els seus productes a botigues, restaurants, hotels, vinoteques, distribuïdors i consumidors finals.
 
  • Campanya del Menú “SomGastronomia” adreçada als restaurants catalans i als hotels, perquè elaborin un Menú que respongui al repte de la Regió Europea de la Gastronomia (producte de proximitat-quilòmetre zero, amb menú de temporada adaptat a les estacions, basat en la cuina del territori).
 
  • Pla de consum de fruita a les escoles. Per contribuir a promoure els hàbits alimentaris saludables entre la població infantil. Hi participen més de 1.200 escoles, amb l’objectiu d’arribar a uns 290.000 nens.  
 
Per recopilar les més de 150 actuacions englobades en el marc de Catalunya Regió Europea de la Gastronomia, així com per explicar el projecte, s’ha posat en marxa un website (www.somgastronomia.cat), a més d’un perfil Som Gastronomia a les principals xarxes socials, Twitter, Facebook i Instagram, on es donen a conèixer les accions i activitats tan dels impulsors del projecte, com de les més de 500 entitats que ja s’hi han adherit. 
 
Els principals impulsors d’aquest Pla d’Accions són el Comitè Directiu, liderat per la Generalitat de Catalunya, mitjançant els Departaments d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARP), i d’Empresa i Coneixement, a través de l’Agència Catalana de Turisme (ACT); el Comitè General, integrat pels diferents agents relacionats amb la gastronomia a Catalunya; i una Taula d’Experts, òrgan consultiu i d’acompanyament integrat per personatges destacats dels diferents sectors de la gastronomia.
 
Tot un reconeixement
 
Catalunya va ser declarada Regió Europea de la Gastronomia 2016 després que els departaments d'Agricultura i d’Empresa i Ocupació (DEMO), a través de l'Agència Catalana de Turisme, conjuntament amb entitats, agents i personalitats del país, n’impulsessin la candidatura i la presentessin.
 
La Regió Europea de la Gastronomia és una iniciativa impulsada per una plataforma de regions europees i administrada per l’Institut Internacional de Gastronomia, Cultura, Arts i Turisme (IGCAT), que compta amb el suport de les institucions europees.
 
Aquest reconeixement té com a finalitat destacar i promoure aquelles regions d'Europa que contribueixen activament en la millora de la qualitat de vida dels ciutadans, posant en valor les diferents cultures alimentàries, l'educació per a la salut i la sostenibilitat, i la innovació gastronòmica.
 
El distintiu Regió Europea de la Gastronomia situa Catalunya com una regió capdavantera a Europa en l’àmbit alimentari i turístic. La bona feina dels productors, restauradors, centres de recerca, escoles, mitjans de comunicació, entitats i xefs catalans, entre els quals es troba Carme Ruscalleda, ambaixadora del títol, ha fet d’aquesta gastronomia i dels productes alimentaris una referència internacional.
 
 
 
 
Fotografies
Fotografia

Fotografia JPG 906KB

Fitxers adjunts
Document

Dossier de premsa Catalunya 2016 - Regió Europea de la Gastronomia PDF 221KB

Avís legal | Accessibilitat | Sobre gencat | © Generalitat de Catalunya Generalitat de Catalunya - www.gencat.cat